Welkom op de cruiseblog site van Jempi Reizen. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (9)
Hapag-Lloyd Cruises (10)
Holland America Line (7)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (17)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (14)
Ritz Carlton Yacht Collection (4)
Scenic Cruises (2)
Seabourn (13)
Silversea Cruises (28)
Swan Hellenic (4)
Uniworld (1)
Viva Cruises (2)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (5)
Amazone (1)
Antarctica (6)
Arctica (3)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
GalŠpagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (35)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (2)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (15)
Wereldcruise (1)
Zuid-Amerika (1)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (99)
Expeditiecruises (11)
Havens - aanlegplaatsen (79)
Nieuwe Schepen (68)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (4)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (5)
 
Silver Nova verlegt grenzen in luxecruisevakanties
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
20 aug '23
 
Silversea Cruises heeft in VenetiŽ midden augustus de Silver Nova gelanceerd. Daarmee pakt de luxe- en expeditierederij zes jaar na de Silver Muse , gevolgd door haar zusterschepen Silver Moon en Silver Dawn, uit met een nieuwe, duurzame scheepsklasse. De eerste reacties zijn alvast heel positief over de revolutionaire horizontale vormgeving, het naar zee gerichte design en de nieuwe selectie van suites. Silver Nova behoort tot een van de ruimste schepen op zee en omvat het breedste aanbod aan bars, lounges en restaurants in het segment van de luxecruises. Met een maximum van 728 passagiers is Silver Nova het grootste schip binnen de Silversea-vloot, maar biedt tegelijk een van de beste ruimte-tot-gast verhoudingen in de cruise-industrie. Bovendien is met 4.000 m≤ aan glas de oceaan nooit veraf.
 
 
 
 
 
Silversea heeft de jongste jaren de wind in de zeilen. Met Silver Nova zet ze bovendien een nieuwe standaard op het vlak van luxereizen met binnenruimtes en een zonnedek die volledig naar de zee zijn gericht. Nieuw zijn de Dusk Bar op de achtersteven en The Marquee, een eetgelegenheid in de open lucht. Die vormt overdag een informeel restaurant ter vervanging van The Grill rond het zwembad en combineert ís avonds het Hot Rocks-concept en de pizzeria Spaccanapoli. Op die manier wordt naast La Terrazza een tweede gezellige locatie gecreŽerd om buiten te eten. Ideaal wanneer het schip in warme gebieden vaart. Daarnaast zijn de vertrouwde restaurants zoals La Dame, Atlantide, Silver Note en Kaiseki terug. Het culinaire Sea and Land Taste-programma krijgt een prominentere rol toebedeeld met het nog mooier aangeklede regionale restaurant S.A.L.T. Kitchen, de S.A.L.T. Bar en het S.A.L.T. Lab met schuiframen en oceaanzicht dat naast kookklassen nu ook een Chefís Table met elf gangen op basis van regionale ingrediŽnten en aangepaste wijnen voorstelt.
 
 
Silver Nova telt niet alleen het grootste aantal restaurants en bars aan boord van een Silversea-schip, maar ook 13 suitecategorieŽn met een oppervlakte van 33 tot 123 m≤, allen met butlerservice, mogelijkheid om te dineren in de suite en inbegrepen minibar. Door de horizontale lay-out van het schip, kan de rederij voor het eerst premium achtersuites voorstellen, waaronder de Signature Suite en de Otium Suite. Die omvatten een ruim eet-, woon- en slaapgedeelte, een luxebadkamer en een balkon van respectievelijk 16 en 40 m≤. De Otium Suite sluit aan bij het wellnessinstituut. De Romeins geÔnspireerde spa biedt een holistische ervaring die zich uitstrekt tot het balkon van de suite en de slaapervaring. Achter de schermen sleutelde Silversea aan de duurzaamheid. Silver Nova is op energievlak 40 procent efficiŽnter dan haar voorgangers. De hoofdbrandstof is vloeibaar aardgas (LNG) dat veel minder schadelijke stoffen uitstoot dan scheepsdiesel. Silver Nova beschikt tevens over batterijen en daar komen in de nabije toekomst nog brandstofcellen op basis van waterstof bij.
 
 
Silver Nova is het eerste schip voor Silversea Cruises dat werd ontworpen onder leiding van het Newbuild Team van Royal Caribbean Cruises. Voor sommige gasten die de voorbije weken aan boord waren, was het even wennen aan de nieuwe indeling die afwijkt van wat de vaste klanten gewoon zijn van de rederij. Zo is gekozen voor een horizontaal ontwerp waarbij zowel de publieke ruimtes als de suitedekken zich uitstrekken over de hele lengte van het schip. In de opbouw zijn ook diverse elementen terug te vinden die verwijzen naar Royal Caribbean International en Celebrity Cruises die er op het vlak van scheepsdesign niet voor terugschrikken de grenzen te verleggen. Het concept van de liften aan de buitenzijde van het schip werd bij beide zusterrederijen al toegepast. De assymetrische inplanting van het zwembad doet denken aan de Edge Series van Celebrity Cruises waar het gewicht van het Magic Carpet om stabiliteitsredenen moest worden gecompenseerd. Op Silver Nova wordt het gewicht van het zwembad aan stuurboordzijde opgevangen door een zonnedek over twee verdiepingen aan bakboordzijde. Het zonnedek oogt op die manier als een rooftop van een hip hotel. Hiermee kijkt Silversea Cruises ook naar reizigers die dusver nog geen cruisevakantie hebben overwogen.
 
 
Silver Nova verzorgt nog tot midden oktober cruises in de Middellandse Zee en vaart daarna via New York naar het CaraÔbisch gebied en Zuid-Amerika. Op 4 januari vertrekt het nieuwe vlaggenschip van Silversea op een 71-daagse Grand Voyage South America. Ze zal daarbij 38 bestemmingen in 18 landen bezoeken. Volgend voorjaar vaart Silver Nova via de Amerikaanse westkust naar Alaska. We zien Silver Nova tijdens de zomer 2024 bijgevolg niet terug in Europa. Als alles volgens plan verloopt, komt in juni 2024 het zusterschip Silver Ray in de vaart. Het zal zijn inaugurele zomerseizoen spenderen in de Middellandse Zee met voornamelijk afvaarten vanuit Fusina (VenetiŽ) en Piraeus (Athene). In december 2024 steekt het schip vanuit Lissabon de Atlantische Oceaan over naar Fort Lauderdale voor een winter in de CaraÔben en Zuid-Amerika.
 
 
 
 
 

 
 
  © 2023 - Jemp Cruises, Slagmanstraat 23 te 9080 Lochristi - Tel. 09-395.06.06 - lochristi@cruiseplus.be