Welkom op de cruiseblog site van Jempi Reizen. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
Aida Cruises (1)
AmaWaterways (2)
Azamara Club Cruises (2)
Celebrity Cruises (9)
Crystal Cruises (13)
Cunard (4)
Hapag-Lloyd Cruises (11)
Holland America Line (5)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (4)
Oceania Cruises (7)
Ponant (3)
Regent Seven Seas (9)
Ritz Carlton Yacht Collection (2)
Scenic Cruises (1)
Seabourn (9)
SeaDream (1)
Silversea Cruises (15)
Star Clippers (4)
Swan Hellenic (1)
Viva Cruises (1)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (4)
Amazone (1)
Antarctica (1)
Atlantische Eilanden (1)
Atlantische Kust (1)
Baltische Staten (3)
Caraiben (7)
Donau (rivier) (3)
Galápagos (5)
Ijsland / Groenland (1)
Middellandse Zee (19)
Midden-Oosten (1)
Noorse Fjorden (6)
Panamakanaal (2)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (9)
Zuid-Amerika (1)
Categorieën
Coronavirus (6)
Cruise News (60)
Cruise Plus Aanrader (10)
Droom nu, Reis later (55)
Food (1)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (36)
Reisverslagen (5)
Reserveer NU voor 2021 (5)
Riviercruises (4)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (4)
Greetje (1)
 
Go for 2021: De 6 meeste gestelde vragen over vakantievouchers
Geschreven door Dirk Van Duyse
14 dec '20
 
Door corona konden, mochten of wilden we niet op reis. Veel mensen kregen een voucher voor een toekomstige vakantie. Maar de vervaldatum komt dichterbij en die droomreis is nog niet voor meteen. Maar wat moet je dan doen? Nu al een reis boeken, de voucher nog even laten liggen of je geld terugvragen? De Inspecteur zoekt uit hoe het zit. Want de situatie verschilt, naargelang het soort voucher dat je hebt.
 
 
Sommige mensen hebben voor hun geannuleerde pakketreis een officiële coronavoucher gekregen waarmee ze een nieuwe reis kunnen boeken of die na een periode van een jaar terugbetaald kan worden. Anderen kregen een soort van waardencompensatie voor pakketreizen die tijdens de zomer of in het najaar geannuleerd werden. Nog anderen zitten met waardenbonnen voor losse vluchten, vakantieverblijven of hotelovernachtingen. De Inspecteur zoekt uit wat je het best kan doen met welk type voucher. Want de voorwaarden zijn niet altijd hetzelfde.
 
 
Ik heb een voucher van vóór 20 juni 2020
Wanneer kan ik mijn geld terugvragen? Had jij een pakketreis geboekt in de periode van maart tot 20 juni? Dan heb je een officiële voucher gekregen van de organisator. Dat is een systeem dat door toenmalig Minister Muylle bedacht is. Het Ministerieel Besluit zegt dat die voucher minimum een jaar geldig moet zijn. Dat betekent dus dat de vervaldatum dichterbij komt. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher heb je het recht om je geld terugvragen. Vanaf dat moment heeft de reisorganisator nog zes maanden de tijd om de terugbetaling in orde te maken.

Het ziet er naar uit dat veel mensen voor een terugbetaling kiezen. Er is in het voorjaar voor 344 miljoen aan vouchers uitgeschreven. Eind september bleek dat er nog een bedrag open stond van 307 miljoen. Er zijn dus maar weinig consumenten die hun bon al omgezet hebben in een nieuwe reis. Volgens Koen Van den Bosch van de VVR (Vereniging Vlaamse Reisbureaus) gaat het over zo'n 10 à 15%.

Kan ik er zeker van zijn dat ik mijn geld terugkrijg?
Ja. Die zekerheid heb je. De coronavouchers die voor 20 juni werden uitgegeven, zijn allemaal gedekt door verzekeraars in solventie via het Garantiefonds Reizen. Dat is zo geregeld om te voorkomen dat je betaalde reis niet verloren zou zijn, mocht de reisorganisatie failliet gaan.

Je hebt als consument met zo'n voucher dus de garantie dat je een terugbetaling krijgt indien gewenst. Maar er is op dit moment wel een probleem om dat geld bij elkaar te krijgen. De coronacrisis duurt veel langer dan gedacht. En die voucher die ooit in het leven werd geroepen zodat klanten een nieuwe reis zouden boeken, blijft bij veel mensen in de schuif liggen in afwachting van een terugbetaling.

Het Garantiefonds Reizen heeft simpelweg niet genoeg reserves om al die terugbetalingen uit te voeren. De reissector pleit al lang voor een oplossing bij de overheid. Die lijkt nu ook in de maak te zijn in de vorm van een coronavoucherbank. Anneleen Van Bossuyt, kamerlid voor N-VA, doet een voorstel waarbij de overheid geld voorschiet aan reisorganisatoren zodat die hun klanten kunnen terugbetalen. De reisorganisatoren moeten het geld op hun beurt dan terugbetalen binnen een periode van vijf jaar.

Koen Van de Bosch van de VVR is alvast enthousiast over dat voorstel. "We zijn blij dat de politiek inziet dat we steun nodig hebben. Het is goed dat er werk wordt gemaakt van een concreet plan. Liefst nog voor het einde van het jaar." Staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker laat alvast weten dat ze het voorstel bekijkt maar dat er nog heel wat praktische bezwaren zijn. Het is dus afwachten hoe het plan er precies zal uitzien.

Kan ik mijn voucher verlengen?
Veel consumenten geven aan dat ze het niet zien zitten om nu een nieuwe reis te boeken maar dat ze tegelijkertijd ook niet per se hun geld terug willen. Volgens Koen Van den Bosch van de reissector neem je in dat geval het best contact op met je reisorganisator. "Je kan met je voucher reizen boeken voor 2021, 2022 of zelf 2023. Er zijn ook vouchers die langer dan een jaar geldig zijn. En misschien wil je organisator de bon ook wel verlengen. Kijk samen wat er mogelijk is."
 
 
Ik heb een voucher van na 20 juni 2020
Ook na 20 juni hebben heel wat mensen hun pakketreis moeten annuleren omdat het land waar ze naartoe wilden een rode zone werd of omdat de organisator geen veilige omstandigheden kon garanderen. Dan heb je normaal ook een voucher gekregen van de reisorganisatie. Wel belangrijk hierbij is dat deze vouchers niet gedekt zijn door het systeem van het Garantiefonds. Dus als je een voucher hebt liggen die uitgegeven werd na 20 juni 2020, dan kan je die beter omzetten in een nieuwe pakketreis. Stel dat je de voucher laat liggen en het reisbureau gaat over kop, dan is die voucher niets meer waard. Heb je de voucher omgezet in een pakketreis, dan wordt die geboekte reis wel weer gedekt door het Garantiefonds Reizen. Want alle geboekte pakketreizen vallen onder het Garantiefonds Reizen.

Kan ik mijn geld terugvragen?
Ja. Je mag ook je geld terugvragen, je moet geen waardebon aanvaarden. Maar weet dat de terugbetaling lang op zich kan laten wachten. Koen Van den Bosch legt uit hoe dat komt. "Reisorganisatoren moeten zelf ook wachten op terugbetalingen van hun leveranciers. Denk dan aan luchtvaartmaatschappijen, hoteliers, chauffeurs, restaurantuitbaters, … Die partners hebben het geld van de reisorganisator ontvangen van zodra de reis geboekt werd maar hebben het geld (nog) niet teruggestort toen de reis werd geannuleerd." De reisorganisatoren zitten zelf dus in een lastige situatie. Daarom stellen velen hun klanten voor om de voucher wel te aanvaarden zodat je op een later tijdstip alsnog een nieuwe reis kan boeken.
 
 
Ik heb een voucher van een luchtvaartmaatschappij of hotel: wanneer krijg ik mijn geld terug? Koen Van den Bosch is duidelijk: "Als je geen pakketreis hebt geboekt maar een los vliegtuigticket of enkel een verblijf, dan is je reservatie niet gedekt door het garantiefonds." Als je de tickets of het verblijf hebt geboekt via een professionele reisorganisator, kan je via die weg wel een terugbetaling vragen. "De reisorganisator zal er alles aan doen om je te helpen om de terugbetaling in orde te maken. Dat is de meerwaarde van een professional. Die zal in jouw plaats achter de veren van de luchtvaarmaatschappij of hoteluitbater zitten", aldus Van den Bosch. Als je de reservatie op eigen houtje hebt gedaan, dan sta je er ook alleen voor om de terugbetaling in orde te maken. "Het is niet zo dat die terugbetaling dan niet in orde zal komen. Maar het zal je meer moeite kosten", aldus Van den Bosch.
 
 

 
 
  © 2021 - Jemp Cruises, Slagmanstraat 23 te 9080 Lochristi - Tel. 09-395.06.06 - lochristi@cruiseplus.be