|
|
Kleven Yards in het Noorse Ulsteinvik heeft midden februari het MS Roald Amundsen te water gelaten. De Roald Amundsen is de eerste van twee hybride schepen die Hurtigruten lanceert. De expeditieschepen worden 140 meter lang en kunnen 530 passagiers ontvangen. De vaartuigen kunnen zowel op scheepsdiesel als elektrische stroom varen. Ze behoren daarmee tot de modernste expeditieschepen ter wereld. De accu-technologie laat toe gedurende 30 minuten helemaal elektrisch te varen. Op die manier zullen de passagiers in een totale stilte genieten van de natuur van Antarctica en andere uitzonderlijke gebieden die de groene cruiseschepen bezoeken. Bovendien zal deze technologie, in combinatie met de innovatie vorm van de romp en een efficiënter elektriciteitsverbruik, de brandstofconsumptie en bijgevolg ook de CO²-uitstoot met ongeveer 20 procent reduceren. |
|
|
|
|
|
|
Een van de blikvangers aan boord van de Roald Amundsen wordt het Amundsen Science Center. Dit observatiedek verspreid over twee verdiepingen wordt het centrum van de expeditiebeleving. De lounge wordt uitgerust met high tech-gadgets, touch screens en wetenschappelijk materiaal om de gasten toe te laten de regio’s die het schip bezoekt nog beter te begrijpen. Het Science Center wordt tevens het hoofdkwartier van het expeditieteam en de plaats voor lezingen en workshops rond onder meer fotografie en biologie. |
|
|
|
De indrukwekkende natuur komt ook tot uiting in de stijlvolle publieke ruimtes. Hurtigruten maakt vooral gebruik van natuurlijke materialen zoals graniet, eik, berk en wol. Alle kajuiten en suites hebben zeezicht. De helft beschikt over een eigen balkon. Wie in de suites op het achterdek verblijft, kan niet alleen genieten van spectaculaire vergezichten, maar ook van een bubbelbad op het terras. Gasten vinden aan boord verder drie restaurants die zowel in inrichting als naamgeving verwijzen naar de Noorse erfenis van de rederij. Aune Main Dining, het hoofdrestaurant, refereert naar Tinus Aune, een bevoorrader van poolexpedities. De naam van het informele restaurant Fredheim slaat op een jachtstation op Svalbard. Het specialiteitenrestaurant is genoemd naar Adolf Lindstrøm, een favoriete chef van de Noorse poolhelden. |
|
|
|
De lancering van de Roald Amundsen was oorspronkelijk gepland voor deze zomer. De constructie liep echter flink wat vertraging op. De ingebruikneming is nu voorzien voor het najaar. Daarbij zal het schip vanuit Noorwegen meteen naar Zuid-Amerika varen voor haar eerste winterseizoen in Antarctica. In het voorjaar van 2019 keert de Roald Amundsen terug naar Europa en zal tijdens de zomer expeditiecruises aanbieden in Noorwegen, IJsland en Groenland. Het schip vaart vervolgens via de Noordwest Passage naar de Amerikaanse Westkust en Zuid-Amerika voor zijn tweede winter aan de Zuidpool. |
|
|
|
Met de MS Roald Amundsen brengt Hurtigruten hulde aan de Noorse ontdekkingsreiziger die in 1905 als eerste persoon door de Noordwest Passage heeft gevaren. In de daaropvolgende jaren koesterde hij plannen om als eerste de Noordpool te bereiken. Toen de Amerikaan Robert Peary hem in 1909 voor was, wijzigde Amundsen zijn plannen. Een jaar later zette hij met het zeilschip Fram dat hij had geleend van zijn collega-ontdekkingsreiziger Fridtjof Nansen, koers naar Antarctica en veroverde zijn plaats in de geschiedenis als de eerste mens die de Zuidpool bereikte. Het is dan ook geen toeval dat MS Fridtjof Nansen de naam wordt van het zusterschip van het MS Roald Amundsen dat in 2019 in de vaart komt.
© foto’s Hurtigruten / Tillberg Design |
|
|
|
|
|
|
|
|
|