Welkom op de cruiseblog site van Het Reisplan. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
Aida Cruises (1)
AmaWaterways (2)
Azamara Club Cruises (2)
Celebrity Cruises (9)
Crystal Cruises (13)
Cunard (4)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (1)
Hapag-Lloyd Cruises (11)
Holland America Line (5)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (5)
Oceania Cruises (10)
Ponant (3)
Regent Seven Seas (11)
Ritz Carlton Yacht Collection (2)
Scenic Cruises (1)
Seabourn (10)
Silversea Cruises (17)
Star Clippers (4)
Swan Hellenic (1)
Viva Cruises (1)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (4)
Amazone (1)
Antarctica (2)
Atlantische Eilanden (1)
Atlantische Kust (1)
Baltische Staten (5)
Caraiben (8)
Donau (rivier) (3)
GalŠpagos (5)
Griekse Eilanden (1)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (24)
Midden-Oosten (3)
Noorse Fjorden (8)
Panamakanaal (2)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (13)
Zuid-Amerika (1)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (7)
Cruise News (59)
Cruise Plus Aanrader (10)
Expeditiecruises (6)
Food (1)
Ik reis gerust (83)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (39)
Reisverslagen (5)
Reserveer NU voor 2021 (5)
Riviercruises (4)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (4)
Greetje (1)
 
Addio Venezia Ė dogenstad bant cruiseschepen uit centrum
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
5 sep '21
 
We hebben allemaal genoten van de doortochten van VenetiŽ. Met een cruiseschip door het Giudeccakanaal en voorbij het San Marcoplein varen, had iets speciaals. Sommige schepen pasten zelfs hun vertrek- of aankomstuur aan om gasten dit bijzonder spektakel bij daglicht aan te bieden. Andere lieten tijdens de doorvaart de tenorstem van Luciano Pavarotti weerhalmen door de luidsprekers op de buitendekken. Het plaatje was compleet! Helaas draaide VenetiŽ begin september deze pagina om, mogen de meeste cruiseschepen voortaan niet meer door het centrum varen en moeten ze aanleggen aan een industriŽle kade op het vasteland op enkele kilometers van het centrum.
 
 
Voor de coronacrisis bezochten jaarlijks tot 1.000 schepen VenetiŽ, goed voor anderhalf miljoen passagiers. Met de nieuwe regeling zullen voor de rest van het jaar nog amper een twintigtal vaartuigen kunnen afmeren in de dogenstad zelf. In juli besliste de Italiaanse regering om de grotere cruiseschepen uit het centrum van VenetiŽ te bannen. De autoriteiten vrezen dat grote passagiersschepen onherstelbare schade aanrichten aan de wereldberoemde stad. Tegenstanders hebben de voorbije jaren ook regelmatig actie gevoerd tegen de passagiersschepen die ze omschrijven als milieuonvriendelijk en verantwoordelijk voor het massatoerisme. De visibiliteit van de grote cruiseschepen geeft echter een vertekend beeld. De sector neemt in VenetiŽ op jaarbasis amper 5 procent van de bezoekers voor haar rekening.
 
 
Alleen riviercruiseschepen en cruiseschepen tot 25.000 brutoton mogen volgens het in juli goedgekeurde decreet nog afmeren aan de Venezia Terminal Passeggeri en de San Basilio-kade. Tot deze groep behoren behalve de riviercruiseschepen nog zeerederijen als SeaDream, Star Clippers, Emerald, Ponant, Swan Hellenic, Sea Cloud of de expeditieschepen van Hapag-Lloyd Cruises. Zelfs The Ritz Carlton Yacht Collection, Scenic, Seabourn en Silversea Cruises (met uitzondering van enkele oudere schepen) overschrijden deze norm. Zij moeten net als de resortschepen uitwijken naar verderaf gelegen industriŽle kades. Op weg naar deze terminals mogen de passagiersschepen bovendien niet langer door het centrum varen. Ze moeten vanaf Lido di Venezia een traject volgen via het Malamocco Maghera-kanaal ten westen van de historische stad.
 
 
Er wordt in ItaliŽ sinds meer dan tien jaar gepraat over een nieuwe cruise-infrastructuur. Hoe die eruit zal zien, waar die wordt ingeplant en wanneer die zal klaar zijn, blijft op vandaag koffiedik kijken. Dit betekent dat het gros van de schepen vanaf deze herfst tijdelijk gebruik moet maken van vracht- en containerkades in Maghera, de industriŽle haven nabij de brug die VenetiŽ verbindt met het vasteland. De Italiaanse overheid en het havenbestuur sluiten hiervoor overeenkomsten met uitbaters van de ferry- en containerterminals. Als eerste werden begin september al schepen van Hapag-Lloyd Cruises en Silversea omgeleid naar Maghera. Ook Holland America Line en MSC Cruises hebben al aanlopen gepland op het vasteland. Een aantal cruiseschepen hebben de oplossing niet afgewacht en ruilen dit en volgend jaar VenetiŽ voor Ravenna of Trieste
 
 
In een reactie zegt het havenbestuur dat ze met de tijdelijke regeling het toerisme en de tewerkstelling wil veiligstellen. Een technische werkgroep moet het seizoen 2022 voorbereiden en de cruisesector in VenetiŽ op langere termijn een duurzame toekomst geven. De voorbije jaren zijn diverse projecten gelanceerd voor de ontvangst van de cruiseschepen. Die gaan van een nieuwe terminal in Marghera tot een drijvende infrastructuur buiten de lagune. Van daaruit zouden pendelschepen dan de passagiers naar het centrum vervoeren. Naargelang het weerhouden project zullen ook vaargeulen moeten worden uitgediept om een veilige doorvaart te garanderen. Wordt vervolgd.
 
 

 
 
  © 2021 - Het Reisplan, Wielewaalweg 4 te 3140 Keerbergen - Tel. 015-23.47.23 - keerbergen@cruiseplus.be