Welkom op de cruiseblog site van Het Reisplan. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
Aida Cruises (1)
AmaWaterways (2)
Azamara Club Cruises (2)
Celebrity Cruises (9)
Crystal Cruises (13)
Cunard (4)
Emerald Yacht Cruises (1)
Hapag-Lloyd Cruises (11)
Holland America Line (5)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (4)
Oceania Cruises (8)
Ponant (3)
Regent Seven Seas (9)
Ritz Carlton Yacht Collection (2)
Scenic Cruises (1)
Seabourn (10)
Silversea Cruises (15)
Star Clippers (4)
Swan Hellenic (1)
Viva Cruises (1)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (4)
Amazone (1)
Antarctica (1)
Atlantische Eilanden (1)
Atlantische Kust (1)
Baltische Staten (4)
Caraiben (8)
Donau (rivier) (3)
GalŠpagos (5)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (23)
Midden-Oosten (1)
Noorse Fjorden (8)
Panamakanaal (2)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (9)
Zuid-Amerika (1)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (7)
Cruise News (59)
Cruise Plus Aanrader (10)
Droom nu, Reis later (63)
Expeditiecruises (6)
Food (1)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (36)
Reisverslagen (5)
Reserveer NU voor 2021 (5)
Riviercruises (4)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (4)
Greetje (1)
 
Expeditiecruises zitten op een groeipad
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
21 mar '21
 
Veiligheid, milieuvriendelijkheid, comfort en beleving zijn de sleutelwoorden van een moderne expeditiecruise. Dat bleek onlangs op een tweedaagse virtuele Seatrade-conferentie. De nichemarkt zit in de lift. Er komen dit jaar 14 nieuwe expeditieschepen in de vaart. Daarnaast bouwen Silversea en Hurtigruten nog eens 4 vaartuigen om tot poolschepen. Op basis van de huidige orders staan tegen 2023 maar liefst 27 nieuwbouwprojecten en 4 verbouwingen op het programma. 16 bestaande en nieuwe rederijen zullen op die manier 7.300 bijkomende bedden aanbieden, wat neerkomt op een groei van de passagierscapaciteit met maar liefst 140 procent!
 
 
De expeditiemarkt maakte de jongste jaren een bocht van 180 graden. Waar is de tijd dat een reis naar Antarctica enkel kon op een oude Russische ijsbreker of een omgebouwd vaartuig? Vandaag omvat de expeditievloot de jongste en technologisch meest geavanceerde schepen binnen de cruise-industrie. De scheepswerven en designbureaus noemen ze de Teslaís van de maritieme wereld. Diverse verdragen, milieu- en veiligheidsvoorschriften zoals de Polar Code van de Internationale Maritieme Organisatie leggen de rederijen steeds strengere normen op. Om hieraan te voldoen maken de schepen gebruik van de nieuwste technologieŽn op het vlak van veiligheid, communicatie en navigatie.
 
 
Daarnaast gaat steeds meer aandacht uit naar het comfort van de reizigers. Met Silversea Cruises kan u volgende winter zelfs tot op Antarctica vliegen. Aan boord van de schepen zijn suites met kamerhoge ramen, ruime open dekken en observatielounges en must geworden. De moderne expeditiereiziger wil daarnaast bijleren over deze afgelegen gebieden. Steeds meer vaartuigen beschikken daarom over een onderzoekslaboratorium waar de ecosystemen en biodiversiteit worden bestudeerd. Wetenschapslui en leden van het expeditieteam gaan tijdens spreekbeurten dieper in op bepaalde aspecten van het kwetsbare pool- en natuurgebied. De gasten willen de landschappen en dieren ook van dichtbij beleven en zich David Attenborough of Jacques Cousteau wanen. Hier doen allerhande gadgets en speelgoed hun intrede zoals mini-onderzeeŽrs, helikopters, onderwaterlounges en (elektrische) sneeuwscooters.
 
 
Tegelijk zien we een wil om de ecologische voetafdruk te verminderen. De Seabourn-expeditieschepen worden uitgerust met cameraís met een zeer zware zoom. Op die manier hoeven de schepen de zeedieren niet dicht naderen. Op de nieuwe expeditieyachts van Silversea en Celebrity in de Galapagos werd zelfs de buitenverlichting aangepast om geen muggen aan te trekken die zouden meereizen naar een ander eiland waar die soort vandaag niet voorkomt. Daarnaast worden hybride vaartuigen en schepen op vloeibaar aardgas gelanceerd. Die worden bovendien voorzien van elektrische batterijen om gedurende een beperkte tijd stil en uitstootvrij te kunnen varen. Op die manier kunnen de reizigers de golven horen en wordt de natuur niet verstoord. Een maatschappij zoals Lindblad Expeditions wil bovendien de drukke landingssites in Antarctica mijden en investeert in Polar Class 5-schepen die buiten het hoogseizoen in de poolgebieden kunnen varen en afgelegen, moeilijker bereikbare locaties aanlopen. Ponant gaat met haar hybride poolexploratieschip (PC2) nog een stap verder. Le Commandant Charcot zal de geografische Noordpool kunnen bereiken en door ijs met een dikte tot 3 meter varen.
 
 
Expeditierederijen brengen vakantiegangers naar gebieden die alleen per schip te bezoeken zijn. We denken daarbij in de eerste plaats aan de poolgebieden. Maar de mogelijkheden reiken veel verder. Er zijn bijvoorbeeld warmwaterexpedities op de Amazone, de Galapagoseilanden, de Stille Zuidzee of de Kimberley in AustraliŽ. Met de groei van de vloot verleggen de rederijen hun grenzen naar andere gebieden zoals de ruige kusten van Schotland en Ierland, het winterse Noorwegen, Lake Superiorís North Shore in Ontario, de ongekende natuur en cultuur van de CaraÔben of het Fiordland National Park en de Snares Islands, de Galapagos van de Zuidelijke Oceaan. Een van de nieuwe bestemmingen voor de komende jaren is Saoedi ArabiŽ die zowel in de Arabische Golf als langs de Rode Zee cruisehavens uitbouwt.
 
 

 
 
  © 2021 - Het Reisplan, Wielewaalweg 4 te 3140 Keerbergen - Tel. 015-23.47.23 - keerbergen@cruiseplus.be