 |
|
De Royal Caribbean Group verwerft het voormalige ultraluxe cruiseschip Crystal Endeavor. Het expeditieschip zal als Silver Endeavour vanaf november voor Silversea Cruises in Antarctica varen. "Met Endeavour willen we onze vloot van wereldklasse laten groeien om te voldoen aan de uitzonderlijke vraag naar ultraluxe expeditiecruises, terwijl we ook ons winstgevendheidsprofiel verbeteren en de positie van Silversea als de toonaangevende ultraluxe- en expeditiecruiselijn in de sector bevestigen", aldus Jason Liberty, President en CEO van de Royal Caribbean Group. |
|
|
|
|
 |
|
Diverse partijen hadden na het faillissement van Crystal Cruises en de moedermaatschappij Genting Hong Kong de voorbije maanden hun oog laten vallen op de Crystal Endeavor. Als namen circuleerden onder meer The Ritz Carlton Yacht Collection en de A&K Group die samen met de Heritage Group van Manfredi Lefebvre d’Ovidio de Crystal Symphony en Crystal Serenity hebben gekocht. Uiteindelijk haalde de Royal Caribbean Group de fel begeerde vis binnen voor een bedrag van circa 270 miljoen euro. Dat is alvast een koopje, want de Crystal Serenity werd pas in de zomer van 2021 opgeleverd met een prijskaartje van 350 miljoen euro. |
|
 |
|
Het schip is gebouwd volgens de specificaties van de PC6-poolklasse en kan alle huidige expeditieroutes van Silversea uitvoeren. Het is speciaal ontworpen om reizigers naar de meest afgelegen bestemmingen ter wereld te brengen, inclusief beide poolgebieden. "De expeditiecruise-industrie staat klaar om de versnelde groei te hervatten, aangedreven door de vraag van high-end, welvarende klanten naar reizen naar afgelegen en moeilijk bereikbare bestemmingen", aldus Roberto Martinoli, president en CEO van Silversea Cruises. "Dit schip zal het vierde schip zijn dat zich sinds 2020 bij de Silversea-vloot voegt, wat onze toewijding aan groei aantoont." Silversea breidde haar vloot met de financiële steun van de Royal Caribbean Group de jongste jaren uit met de Silver Origin, Silver Moon en Silver Dawn. Na de Silver Endeavour komt daar volgend jaar als vijfde eenheid nog de Silver Nova bij. |
|
 |
|
Silver Endeavour met een capaciteit van 200 passagiers biedt de hoogste normen in de branche op het gebied van ruimte-per-gast-verhouding en bemanning-tot-gast-verhouding, evenals eersteklas accommodaties en openbare ruimtes. De ultramoderne expeditievoorzieningen van het schip bieden gasten enkele van de meest meeslepende en luxe ervaringen die beschikbaar zijn. Het vaartuig is onder meer uitgerust met 18 Zodiacs, 14 zeekajaks, een duikboot voor zes personen en twee helikopters. Het is nog onduidelijk of Silversea deze helikopters zal inzetten op expeditiecruises. Zoals de zaken er vandaag voor staan, zal het schip in zijn huidige vorm in Antarctica varen. In het voorjaar van 2023 zou het dan in de aanloop tot het Europees seizoen worden aangepast om het meer in lijn te brengen met de rest van de vloot van Silversea Cruises. |
|
 |
|
Silversea liet de voorbije maanden al verstaan dat ze haar expeditievloot wilde uitbreiden. Die bestaat op dit ogenblik uit de Silver Origin in de Galapagos, de Silver Cloud en Silver Wind die de voorbije jaren werden omgebouwd van traditionele naar ijsversterkte vaartuigen en de Silver Explorer. Die laatste verlaat na de zomer van 2023 de vloot en is intussen verkocht aan de nieuwe Franse expeditiemaatschappij Exploris. CEO Roberto Martinoli noemt de verwerving van de Endeavor een opportuniteit, maar voegt er meteen aan toe dat dit vaartuig los staat van de groeiplannen die de luxerederij heeft in het expeditiesegment. Een belangrijk detail is nog dat de Royal Caribbean Group de aanbetalingen van gasten die oorspronkelijk waren geboekt op de Crystal Endeavor beschermt bij een nieuwe reservatie bij een van de wereldwijde merken van de groep (Royal Caribbean International, Celebrity Cruises en Silversea Cruises).“ |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|