Welkom op de cruiseblog site van Reizen De Cauwer. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
Aida Cruises (1)
AmaWaterways (2)
Azamara Club Cruises (2)
Celebrity Cruises (8)
Crystal Cruises (13)
Cunard (4)
Hapag-Lloyd Cruises (11)
Holland America Line (4)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (3)
Oceania Cruises (6)
Ponant (2)
Regent Seven Seas (9)
Scenic Cruises (1)
Seabourn (9)
SeaDream (1)
Silversea Cruises (14)
Star Clippers (4)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (2)
Amazone (1)
Antarctica (1)
Atlantische Eilanden (1)
Atlantische Kust (1)
Baltische Staten (3)
Caraiben (6)
Donau (rivier) (3)
Galápagos (5)
Ijsland / Groenland (1)
Middellandse Zee (10)
Noorse Fjorden (5)
Panamakanaal (2)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (5)
Zuid-Amerika (1)
Categorieën
Coronavirus (5)
Cruise News (60)
Cruise Plus Aanrader (10)
Droom nu, Reis later (21)
Food (1)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (34)
Reisverslagen (5)
Reserveer NU voor 2021 (4)
Riviercruises (4)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (4)
Greetje (1)
 
Go for 2021 - Panamakanaal: een wereldwonder van de moderne wereld
Geschreven door Patrick Parez - Cruise Communications
25 jun '20
 
Het Panamakanaal is een van de meest indrukwekkende waterbouwkundige werken. De waterweg wordt wel eens omschreven als het achtste wereldwonder van de moderne wereld. Voor de vracht- en containerschepen die voorheen helemaal rond Kaap Hoorn moesten varen, betekent de doortocht een winst van circa tien dagen. Ook cruiseschepen reizen via deze 82 km lange verbinding vlot tussen de Caraďbische Zee en de Stille Oceaan en overbruggen onderweg via drie sluizencomplexen een hoogteverschil van 52 meter. Het mag dan ook niet verbazen dat een cruise door het Panamakanaal op de ‘bucket list’ van heel wat vakantiegangers staat.
 
 
 
 
 
De bouw van het Panamakanaal nam in totaal 32 jaar in beslag. De Fransen startten in 1881 met het graven van het kanaal onder de leiding van Ferdinand de Lesseps die eerder al verantwoordelijk was voor de realisatie van het Suezkanaal. De aanleg bleek echter heel wat moeilijker dan verwacht. Het bedrijf ging in 1889 failliet en de werken werden stilgelegd. In 1907 ondernamen de Amerikanen een nieuwe poging. George Washington Goethals, een zoon van een Belgische emigrant uit Stekene, kreeg de leiding en slaagde erin de verbinding in zeven jaar af te werken. Door de Eerste Wereldoorlog duurde het echter nog tot 1920 vooraleer het kanaal intensief werd gebruikt.
 
 
De Belgen waren niet alleen in 1914 betrokken bij de afwerking van het oorspronkelijke Panamakanaal, maar ook bij de ambitieuze uitbreidingwerken die enkele jaren geleden plaatsvonden. In 2009 wezen de Panamese kanaalautoriteiten een consortium van waterbouwkundige bedrijven waaronder het Belgische Jan De Nul aan voor de aanpassingswerken. Door de schaalvergroting van de scheepvaart drong een verbreding en uitdieping van het kanaal zich al jaren op. De nieuwe sluizencomplexen bieden nu plaats aan schepen met een lengte tot 366 meter en een breedte van 49 meter. Niet alleen megacontainerschepen, maar ook grotere cruiseschepen kunnen vandaag gebruik maken van het Panamakanaal.
 
 
Bij het boeken van een cruise door het Panamakanaal, moet u duidelijk nagaan of de reis een volledige of een gedeeltelijke doortocht omvat. In het eerste geval zal het cruiseschip de volledige verbinding tussen Colon aan de kant van de Atlantische Oceaan en Panama City aan de Stille Oceaan doorvaren. Dit traject vindt u bijvoorbeeld terug op cruises tussen Florida en California of de Mexicaanse riviera en op herpositioneringscruises wanneer de schepen in de tussenseizoenen varen naar of terugkeren vanuit Alaska of Zuid-Amerika. Bij een gedeeltelijke doorvaart zal het schip tijdens een cruise door de Caraďben Colon nabij het Gatunmeer aanlopen. Van daaruit bieden de rederijen excursies aan naar de Pedro Miguel-, Miraflores- en Agua Clara-sluizen of kan u met een excursieboot door het kanaal varen tot Balboa nabij Panama-stad. Een andere populaire excursie is een rit met de Panama Canal Railroad Company. De oude spoorlijn die meer dan een eeuw geleden werd gebruikt voor het vervoer van arbeiders betrokken bij het uitgraven van het Panamakanaal, werd rond de eeuwwisseling volledig gerevitaliseerd en de treinstellen gerestaureerd. De trein rijdt elke weekdag tussen Colon en Panama.
 
 
Voor wie zich ter voorbereiding van een cruise door het Panamakanaal wil verdiepen in de geschiedenis van dit maritiem meesterwerk is het boek ‘Path Between the Seas’ van de Amerikaanse auteur en geschiedkundige David McCullough een aanrader. Het relaas leest als een thriller over slechte leefomstandigheden, ongevallen en tropische ziektes die totaal verkeerd werden behandeld door de toen nog beperkte medische kennis over malaria en gele koorts. Naar schatting stierven tijdens de bouw bijna 30.000 arbeiders.
 
 
 
 
 

 
 
  © 2020 - Reizen De Cauwer, Grote Markt 72 te 9100 Sint-Niklaas - Tel. 03-780.76.60 - info@cruiseplus.be - vergunning Cat. A 1683