Welkom op de cruiseblog site van Reizen De Cauwer. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
Aida Cruises (1)
AmaWaterways (2)
Azamara Club Cruises (2)
Celebrity Cruises (8)
Crystal Cruises (13)
Cunard (4)
Hapag-Lloyd Cruises (11)
Holland America Line (4)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (3)
Oceania Cruises (6)
Ponant (2)
Regent Seven Seas (9)
Scenic Cruises (1)
Seabourn (9)
SeaDream (1)
Silversea Cruises (14)
Star Clippers (4)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (2)
Amazone (1)
Antarctica (1)
Atlantische Eilanden (1)
Atlantische Kust (1)
Baltische Staten (3)
Caraiben (6)
Donau (rivier) (3)
Galįpagos (5)
Ijsland / Groenland (1)
Middellandse Zee (10)
Noorse Fjorden (5)
Panamakanaal (2)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (5)
Zuid-Amerika (1)
Categorieën
Coronavirus (5)
Cruise News (60)
Cruise Plus Aanrader (10)
Droom nu, Reis later (21)
Food (1)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (34)
Reisverslagen (5)
Reserveer NU voor 2021 (5)
Riviercruises (4)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (4)
Greetje (1)
 
Hoe groot is de kans op besmetting tijdens het vliegen?
Geschreven door Dirk Van Duyse
6 jun '20
 
Terwijl de coronapandemie nog gaande is, stappen steeds meer mensen weer in het vliegtuig. Hoe is de luchtvoorziening aan boord van een vliegtuig geregeld en is er iets te zeggen over het besmettingsrisico? Het staat vast dat de luchtkwaliteit in een vliegtuig veel beter is dan bijvoorbeeld in een trein of een bus. Dit is te danken aan een geavanceerd ventilatiesysteem. De zogenaamde high-efficiency particulate air of Hepa-filter moet een beschermlaag zijn voor de opnieuw te verspreiden lucht. Die filters worden ook in operatiekamers en laboratoria gebruikt. Fijne druppels die in de lucht blijven hangen, kun je daarmee terugbrengen tot nagenoeg nul.
 
 
Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing benadrukten eerder al dat het coronavirus zeer weinig kans heeft in hun vliegtuigen door het sterke hepafilter en continue verversing van droge lucht. Uit meerdere onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gedaan valt op te maken dat de persoonlijke ventilatie, dus boven het hoofd, effectief kan zijn als 'cocon', omdat het de lucht dan zo snel mogelijk naar beneden blaast richting de uitgang van het ventilatiesysteem. Ventileren is in ieder geval een goed middel om door mensen bijvoorbeeld uitgehoeste of uitgenieste druppeltjes vocht zo snel mogelijk uit een ruimte te krijgen. Het coronavirus verspreidt zich zeker via dit soort grotere druppeltjes. “Vliegtuigtoestellen zijn uitgerust met HEPA-filters. Dat zijn filters die de lucht reinigen. Binnen 2 ą 3 minuten wordt lucht van een heel toestel ververst. Je hebt dus wel een ventilatiesysteem. Zij zeggen dat daardoor de luchtkwaliteit even steriel is als in een operatiezaal.
 
 
Een mondmasker dragen is verplicht op het vliegveld en aan boord van een vliegtuig, een zelfgemaakt mondmasker is niet toegestaan. Je draagt het mondmasker vanaf het instappen, gedurende de vlucht en tijdens het uitstappen. Houd er rekening mee dat je mondmasker regelmatig gewisseld moet worden, zorg dus dat je er voldoende meeneemt voor zowel de heen- als terugreis.
 
 
Aan boord van onze vliegtuigen bevinden zich HEPA-filters, dit zijn moderne luchtfilters die de lucht vrij maken van ziekteverwekkers. De ventilatie in het vliegtuig is zeer goed gereguleerd waardoor verspreiding van virussen beperkt is. Aan boord hebben we ook extra hygiėnemaatregelen genomen om te zorgen dat alles schoon blijft en is onze cabinebemanning goed getraind. Na iedere vlucht worden onze vliegtuigen grondig schoongemaakt. De lucht aan boord wordt elke drie minuten geheel ververst en is bovendien zo droog dat het coronavirus er razendsnel in wegkwijnt. Daarom moet je op de luchthaven anderhalve meter uit elkaar blijven, maar hoeft dat eenmaal in het toestel niet.
 
 
In de meeste vliegtuigen zit bovenin de cabine, dus boven de bagagevakken over de hele lengte een rij roosters waardoor de lucht naar binnen stroomt. Onderin, doorgaans op voethoogte, zitten weer roosters waardoor de lucht de cabine de ruimte weer verlaat. Daarnaast hebben de meeste vliegtuigen ook ventilatieopeningen boven de hoofden van de passagiers, die ze zelf open en dicht kunnen draaien. De filtering van de lucht gaat meestal per zone van een aantal rijen in het vliegtuig, waarin de lucht vijftien tot dertig keer per uur volledig door het filterproces is gegaan, met 50 procent lucht van buiten en 50 procent gerecyclede en gefilterde lucht.
 
 

 
 
  © 2020 - Reizen De Cauwer, Grote Markt 72 te 9100 Sint-Niklaas - Tel. 03-780.76.60 - info@cruiseplus.be - vergunning Cat. A 1683