Een expeditiereis is zoveel meer dan een cruisevakantie Geschreven door Patrick Parez - Journalist
12jan '25
Expeditiecruises zitten de jongste jaren in de lift. Reizigers willen de meest afgelegen plekken op de aarde bezoeken en bovendien niet aan comfort inboeten. De tijd dat de polen werden bezocht met aftandse ijsbrekers is duidelijk voorbij. Alles wordt vandaag in het werk gesteld om de reis zo aangenaam mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan extra grote stabilisatoren om woelige zeeën zoals de Drake Passage tussen Zuid-Amerika en Antarctica over te steken. Het grote verschil tussen traditionele vaarvakanties en expeditiecruises zijn de culturele en educatieve aspecten. Op expedities staan de natuur, de dieren en de unieke ecosystemen centraal. Verwacht je bijgevolg niet aan entertainment, maar aan lezingen, briefings over het activiteitenprogramma en vooral veel tijd in de open lucht op Zodiactours, kajaktochten, wandelingen en wildlife-observaties. Enkele rederijen voegen daar nog meer extreme voorzieningen aan toe zoals duikboten of helikopters. Deze zijn evenwel niet inbegrepen in de cruiseprijs.
Hapag-Lloyd Cruises draagt de titel van beste vloot ter wereld Geschreven door Patrick Parez - Journalist
5jan '25
Hoewel de lancering van indrukwekkende luxeschepen en de oprichting van nieuwe rederijen de concurrentie vergroot, blijft Hapag-Lloyd Cruises een referentie in de cruisewereld. In de editie 2025 van Insight Guide Cruising & Cruise Ships (voorheen Berlitz Cruise Guide) kregen de vijf schepen van de Duitse luxe- en expeditierederij andermaal de hoogste cijfers. Auteur Douglas Ward en zijn team kenden alle schepen een vijf sterren-quotering toe en riepen de Duitse rederij dan ook opnieuw uit tot ‘beste vloot ter wereld’. Volgens sommigen heeft de auteur een zwak voor Hapag-Lloyd Cruises. Ook anderen zijn van oordeel dat deze rederij nog steeds haar gelijke niet kent binnen de cruise-industrie met als grote troeven de beperkte capaciteit van de schepen, de bestemmingen, de gastronomie en het personeel dat de gasten op hun wenken bedient.
Swan Hellenic laat zien wat andere niet tonen Geschreven door Patrick Parez - Journalist
29dec '24
Swan Hellenic heeft haar wortels in de jaren ’50 van de vorige eeuw toen het Britse Swan’s Tours reizen voorstelde naar Griekenland. Die waren zo succesvol dat meer cruises werden georganiseerd met schrijvers, academici en geestelijken als gastsprekers. Ze onderscheidde zich van andere operatoren door nooit twee keer dezelfde route te volgen. In 1983 werd Swan Hellenic overgenomen door P&O en werd in 2003 een dochter van de Carnival Corporation. Na een aantal eigenaarswissels werd de brand in juli 2020 opgekocht door Andrea Zito die drie nieuwe poolexpeditieschepen liet bouwen in Finland en Swan Hellenic nieuw leven in blies met culturele expeditiereizen van Antarctica tot de Arctic, van de Middellandse Zee tot Noord-Amerika en van Centraal-Amerika tot Afrika. Haar leidmotief is gasten tonen wat anderen niet laten zien. Dat doet ze net als de oorspronkelijke Swan Hellenic met originele en eenmalige vaarschema’s.
Cruisehaven Zeebrugge bouwt volwaardige passagiersterminal Geschreven door Patrick Parez - Journalist
22dec '24
Zeebrugge zit in de lift als cruisehaven. De Vlaamse kusthaven sluit 2024 af met een record van 189 schepen en 556.623 passagiers. Het is de eerste maal dat de kaap van een half miljoen cruisepassagiers in een jaar wordt overschreden. Ook de toekomst ziet er rooskleurig uit. Voor zowel 2025 als 2026 staan al 186 cruiseaanlopen gepland. Daar zullen er de volgende maanden ongetwijfeld nog bij komen. Om deze passagiers vlotter en comfortabeler te behandelen, kondigt Port of Antwerp-Bruges een masterplan voor de cruiseterminal aan de Zweedse Kaai aan. In een eerste fase moet het vanaf 2027 duurzamer met walstroomvoorzieningen. Tegen 2029 wordt een professionele infrastructuur uitgebouwd met volwaardige cruiseterminal met inscheepslurven, parkeerplaatsen voor excursiebussen en een vlotte afhandeling van de verkeersstromen.
Regent Seven Seas Cruises lanceert nieuwe merkpositionering Geschreven door Patrick Parez - Journalist
15dec '24
Regent Seven Seas Cruises lanceerde een nieuwe merkpositionering. Met een krachtige, creatieve en opvallende uitstraling en de slogan ‘Unrivaled at Sea’ wil het merk zijn positie als wereldwijd toonaangevende rederij voor luxecruises versterken. Tegelijkertijd start de maatschappij wereldwijd de campagne ‘Nobody Does It Better’. Daarin staat een uitzonderlijke vakantie centraal zoals gasten die alleen bij Regent kunnen beleven. Deze grootse lancering is het resultaat van een jarenlange doorontwikkeling van het merk zodat de rederij zich optimaal positioneert voor blijvend succes. De strategie is geheel in lijn met haar voortdurende streven om luxe op zee een nieuwe betekenis te geven.