De Irawaddy Flotilla Company werd in 1865 opgericht door Schotse handelaars. Tegen 1920 was het bedrijf (met 650 schepen op de Birmaanse waterwegen) uitgegroeid tot de grootste privé-rederij ter wereld. De grootste schepen waren 106 m lang en boden plaats aan 4.000 passagiers. Koningen, schrijvers en dichters reisden allemaal aan boord van de onsterfelijke 'old flotilla' uit het gedicht "Road to Mandalay" van Rudyard Kipling. In 1942 kwam door de invasie van de Japanners een einde aan het succesverhaal. In 1995 blies de Birmaanse historicus Paul Strachan de Irrawaddi Flotilla nieuw leven in en werd de rederij de eerste die sinds de tweede wereldoorlog pionierscruises op de spectaculaire Irrawaddy en Chindwin aanbood.
Paul Strachan liet de originele Pandaw renoveren en liet daarna 6 gloenieuwe replica's bouwen. Elk schip werd met de hand afgewerkt in koper en teak door traditionele handwerkers. Het overheersend koloniaal karakter, in combinatie met luxe en comfort, is de sleutel tot he
... Meer info weergeven
De Irawaddy Flotilla Company werd in 1865 opgericht door Schotse handelaars. Tegen 1920 was het bedrijf (met 650 schepen op de Birmaanse waterwegen) uitgegroeid tot de grootste privé-rederij ter wereld. De grootste schepen waren 106 m lang en boden plaats aan 4.000 passagiers. Koningen, schrijvers en dichters reisden allemaal aan boord van de onsterfelijke 'old flotilla' uit het gedicht "Road to Mandalay" van Rudyard Kipling. In 1942 kwam door de invasie van de Japanners een einde aan het succesverhaal. In 1995 blies de Birmaanse historicus Paul Strachan de Irrawaddi Flotilla nieuw leven in en werd de rederij de eerste die sinds de tweede wereldoorlog pionierscruises op de spectaculaire Irrawaddy en Chindwin aanbood.
Paul Strachan liet de originele Pandaw renoveren en liet daarna 6 gloenieuwe replica's bouwen. Elk schip werd met de hand afgewerkt in koper en teak door traditionele handwerkers. Het overheersend koloniaal karakter, in combinatie met luxe en comfort, is de sleutel tot het overweldigend succes van Pandaw. Alle schepen hebben een geringe diepgang waardoor ze gebieden kunnen bereiken die onbereikbaar zijn voor andere schepen en zelfs over land moeilijk bereikbaar zijn.
De rivieren die Pandaw bevaart doorklieven bergen, oerwouden en vlaktes vooraleer ze hun delta bereiken. Langs hun oevers leven diverse volkeren die er allemaal hun cultuur, hun eigen manier van leven en hun eigen godsdient op na houden. Bagan in Myanmar, Angkor in Cambodia en Varanasi in India zijn slechts enkele van de meest betekenisvolle culturele en architecturale centra van de wereld. Het koloniaal erfgoed van Myanmar, het voormalige Indochina en Sarawak is duidelijk aanwezig in de dorpen en steden langs de oevers van de rivieren.
Niet alleen de schoonheid van de schepen, het comfort, de service en de fascinerende bestemmingen maar ook en vooral de gepassioneerde passagiers dragen bij tot het enorm succes van Pandaw.
De hutten aan boord van de schepen van Pandaw zijn identiek. Ze zijn iets minder dan 16 m˛ groot en alhoewel ze niet voorzien zijn van een minibar, satelliet-TV, internet of telefoon worden ze erg geapprecieerd door de passagiers. Pandaw-passagiers zijn op zoek naar authenticiteit, missen de moderne faciliteiten van business hotels niet en ervaren hun verblijf aan boord eerder als waren ze te gast op een privé-motorjacht waar ze zich omringd weten door discreet comfort, warme, eerlijke service en alle goede dingen waarnaar een mens op zoek in is zijn leven.