Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Crystal Cruises (1)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (11)
Hapag-Lloyd Cruises (16)
Holland America Line (8)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (28)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (20)
Ritz Carlton Yacht Collection (5)
Riverside Luxury Cruises (2)
Scenic Cruises (4)
Seabourn (16)
Silversea Cruises (34)
Swan Hellenic (3)
Uniworld (1)
Viva Cruises (4)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (7)
Amazone Regenwoud (1)
Antarctica (9)
Arctica (5)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
Douro (rivier) (1)
Galapagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (38)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noord-Europa (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (3)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (18)
Wereldcruise (2)
Zuid-Amerika (2)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (117)
Expeditiecruises (22)
Food (2)
Havens - aanlegplaatsen (94)
Nieuwe Schepen (73)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Dirk Van Duyse (5)
Tess (1)
 
Een expeditiereis is zoveel meer dan een cruisevakantie
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
12 jan '25
 
Expeditiecruises zitten de jongste jaren in de lift. Reizigers willen de meest afgelegen plekken op de aarde bezoeken en bovendien niet aan comfort inboeten. De tijd dat de polen werden bezocht met aftandse ijsbrekers is duidelijk voorbij. Alles wordt vandaag in het werk gesteld om de reis zo aangenaam mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan extra grote stabilisatoren om woelige zeeën zoals de Drake Passage tussen Zuid-Amerika en Antarctica over te steken. Het grote verschil tussen traditionele vaarvakanties en expeditiecruises zijn de culturele en educatieve aspecten. Op expedities staan de natuur, de dieren en de unieke ecosystemen centraal. Verwacht je bijgevolg niet aan entertainment, maar aan lezingen, briefings over het activiteitenprogramma en vooral veel tijd in de open lucht op Zodiactours, kajaktochten, wandelingen en wildlife-observaties. Enkele rederijen voegen daar nog meer extreme voorzieningen aan toe zoals duikboten of helikopters. Deze zijn evenwel niet inbegrepen in de cruiseprijs.
 
 
Moderne expeditievaartuigen zijn vaak luxueus ingericht, maar de sfeer blijft informeel. Laat de maatpakken of avondjurken maar thuis. Reizigers vinden er meerdere restaurants en (observatie)lounges, een wetenschapslab, bibliotheek, een spa- en fitnessruimte en een of meerdere mudrooms. De ‘modderkamer’ is een ruimte waar de passagiers hun laarzen en waterdichte uitrusting aantrekken en hun reddingsvest omdoen vooraleer ze in de Zodiac stappen. De mudroom is in Antarctica ook de plaats waar de laarzen worden ontsmet. Het Zuidpoolgebied is immers een internationaal natuurgebied met heel strikte regels om de fauna en flora te beschermen. Het is er absoluut verboden om enige vorm van voedsel mee te nemen aan land. Voor passagiers in de Zodiac stappen en ook bij de terugkeer, moeten ze een ontsmettingsproces volgen om te vermijden dat zaden of ander organisch materiaal wordt meegedragen op de laarzen of wandelstokken.
 
 
Een expeditiecruise richt zich in principe naar reizigers van alle leeftijden. De passagiers zijn avontuurlijk, hebben belangstelling voor de fauna, flora of geschiedenis van de regio die ze bezoeken of specifieke interesses in ecologie, fotografie of wetenschap. Belangrijk is een goede mobiliteit. Leden van het expeditieteam zullen gasten die minder goed te been zijn, wel bijstaan, maar expeditiereizen lenen zich niet voor rolstoelgebruikers. Een expeditieschip zal immers locaties bezoeken waar geen vaste infrastructuur voorhanden is en schepen niet kunnen aanmeren. De vaartuigen gaan voor anker en Zodiacs brengen de passagiers aan land. Dit betekent dat zij in een rubberboot moet stappen, ‘wet landings’ beleven en wandelen over oneffen en soms gladde terreinen. Expeditiereizen zijn zeker geen rustige vakanties. Vaak ben je al vroeg uit de veren om een nieuwe bestemming te ontdekken of word je – naargelang de rederij – zelfs in het midden van de nacht over het PA-systeem geïnformeerd over waarnemingen. De poolgebieden baden in de zomer bijna continu in het daglicht. Het personeel op de scheepsbrug of het expeditieteam kunnen je dag en nacht informeren wanneer ijsberen of walvissen te observeren zijn vanaf het schip.
 
 
Expeditiecruises zijn duurder dan bijvoorbeeld een zeereis in de Middellandse Zee of de Caraïben. Daar zijn meerdere redenen voor. Eerst en vooral hebben deze schepen een beperkte passagierscapaciteit en zijn ze speciaal gebouwd met een ijsversterkte romp voor extreme omstandigheden en onherbergzame gebieden. Ze moeten op het vlak van veiligheid in de poolgebieden voldoen aan de richtlijnen van de Polar Code van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Die bepaalt onder meer welke ijscondities het vaartuig aan kan. Bij gebrek aan haveninfrastructuur in die gebieden brengt ook de bevoorrading met minder vervuilende (maar duurdere) brandstoffen, levensmiddelen en eventueel reserve-onderdelen voor het schip extra kosten met zich mee. Daarbovenop zijn de excursies inbegrepen en vaart een expeditieteam van biologen, historici, geologen, glaceologen en andere wetenschapslui mee die lezingen houden, de landingen begeleiden en de Zodiacs besturen. Dit team telt doorgaans 12 tot 24 en soms zelfs meer specialisten. Hou er ook rekening mee dat niet alleen de zeereis een hoger prijskaartje heeft. Je moet lange vluchten boeken om bijvoorbeeld Antarctica, de Galapagos of de Kimberley te bereiken. Eenmaal ter plaatse zal het Antarctica-pakket doorgaans wel een pré- en/of postnight op hotel en de chartervluchten van Buenos Aires of Santiago de Chili naar de inscheephavens Ushuaia of Puerto Williams omvatten of naargelang de gekozen formule ook de vlucht tussen Zuid-Amerika en Antarctica voor wie opteert om te vliegen over de Drake Passage.
 
 
Door de beperkte omvang van de schepen, de seizoensgebondenheid en unieke vaarschema’s zijn de schepen ook lang op voorhand volgeboekt. Vaak zullen reizigers deze bucketlist-bestemmingen maar één keer in hun leven bezoeken. Probeer dan ook het maximum uit deze expeditie te halen. Dat betekent dat je best opteert voor een schip met maximum 200 gasten en voldoende Zodiacs om alle gasten terzelfder tijd te accommoderen. In Antarctica en steeds vaker ook op Arctische bestemmingen zijn geen grote schepen meer toegelaten of mogen bijvoorbeeld nooit meer dan 100 gasten gelijktijdig aan land. Ondertussen kunnen nog eens 100 mensen genieten van een rondvaart langs de gletsjers of de observatie van zeedieren. Vaar je op een schip van pakweg 400 of 500 passagiers, dan zal je heel wat (kostbare) tijd aan boord doorbrengen. Vaak bezoeken ook grote resortschepen poolgebieden. Hou er rekening mee dat schepen met meer dan 500 passagiers in Antarctica geen landingen kunnen aanbieden en zich moeten beperken tot scenic cruising. De passagiers zullen dan ook geen pinguïns of walvissen van dichtbij zien.
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy