Bel met onze cruise adviseurs op 03 - 780.76.60
 
Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
Aida Cruises (1)
AmaWaterways (2)
Azamara Club Cruises (2)
Celebrity Cruises (7)
Crystal Cruises (12)
Cunard (4)
Hapag-Lloyd Cruises (9)
Hurtigruten (1)
MSC Cruises (1)
Norwegian Cruise Line (2)
Oceania Cruises (6)
Ponant (3)
Regent Seven Seas (7)
Royal Caribbean (3)
Seabourn (8)
SeaDream (2)
Silversea Cruises (11)
Star Clippers (4)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (2)
Amazone (1)
Atlantische Eilanden (1)
Baltische Staten (1)
Caraiben (5)
Donau (rivier) (1)
Galápagos (4)
Middellandse Zee (7)
Noorse Fjorden (5)
Panamakanaal (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (3)
Zuid-Amerika (1)
Categorieën
Cruise News (66)
Cruise Plus Aanrader (10)
Food (1)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (30)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (3)
Greetje (1)
 
Cruisen we straks allemaal op vloeibaar aardgas?
Geschreven door
6 apr '19
 
Wie de jongste maanden lanceringen van nieuwe cruiseschepen bijwoont of scheepswerven bezoekt, kan er niet naast kijken: milieu en duurzaamheid worden in de cruise-industrie de volgende jaren de hoofdthema’s. De cruiseschepen moeten groener worden. Een belangrijke stap in die richting is de overschakeling van vervuilende scheepsdiesels naar vloeibaar aardgas, de meest milieuvriendelijke fossiele brandstof. De AIDAnova is het allereerste cruiseschip in de wereld dat zowel op zee als in de havens LNG als brandstof gebruikt. Het schip van AIDA Cruises elimineert op die manier bijna volledig de uitstoot van zwaveloxiden en reduceert aanzienlijk de emissie van stikstofoxiden en koolstofdioxide.
 
 
De AIDAnova beschikt over 2.626 kajuiten van eenpersoonshutten tot penthouse-suites. De gasten vinden aan boord 23 bars en 17 restaurants met als nieuwigheden het visrestaurant Ocean’s en het Churrascaria Steakhouse. Het innovatieve schip wil een brede waaier van gasten aanspreken. Wellnessfanaten vinden er bijvoorbeeld een Green Spa-concept, fitness en outdoor sportschool met een totale oppervlakte van 3.500 m². Jongeren en gezinnen kunnen zich uitleven in de Four Elements met touwenparcours en waterglijbanen en de Beach Club die overdag dienst doet als solarium en ’s avonds als discotheek. Gastronomie en entertainment gaan samen in The Time Machine. In dit themarestaurant worden de gasten tijdens een driegangendiner aan de hand van toneel, videoprojecties, licht-, geluid- en trileffecten meegenomen in een toverwereld vol verrassingen.
 
 
Het valt op dat AIDA Cruises met elk schip de lat hoger legt met nieuwe culinaire voorzieningen en entertainment. Zo is de AIDAnova onder meer het eerste schip van de rederij met een sommelier. Hij begeleidt de wijnkeuze in de diverse specialiteiten- en themarestaurants, werkt cocktails uit en houdt wijndegustaties in de Vinothek. Deze proeverijen zijn een ideale gelegenheid om kennis te maken met de Duitse en Oostenrijkse wijnen en druiven die bij ons vaak minder bekend zijn.
 
 
AIDA Cruises is de grootste Duitse rederij. Ze zal dit jaar meer dan anderhalf miljoen gasten verwelkomen. Met de uitbreiding van de vloot, kijkt de rederij de jongste jaren steeds meer over de grenzen van het Duitse taalgebied heen. Hoewel de schepen in principe éentalig Duits zijn, spreken de meeste bemanningsleden eveneens Engels. Ook de Oostenrijkse, gediplomeerde ‘weinfachmann’ Solaiman Karimi had er geen moeite mee om tijdens de wijnproeverij uitleg in het Engels te geven. De AIDAnova vaart tijdens de wintermaanden in de Canarische Eilanden. Van april tot oktober verzorgt het schip vanuit Barcelona en Palma de Mallorca weekcruises in de Middellandse Zee.
 
 
Het ziet ernaar uit dat LNG dé scheepsbrandstof voor het volgende decennium wordt. Op dit ogenblik hebben diverse rederijen samen al ruim twintig LNG-cruiseschepen in aanbouw of bestelling. Onder meer Norwegian Cruise Line, Carnival Cruise Line, Princess Cruises, Royal Caribbean, P&O Cruises, TUI Cruises en MSC Cruises stappen voor hun volgende generatie schepen over op deze milieuvriendelijke brandstof. Intussen is midden maart bij Meyer Turku in Finland met de Costa Smeralda het tweede LNG-cruiseschip te water gelaten. Het eerste nieuwe Costa-schip voor de Europese markt in vijf jaar tijd komt op 20 oktober in de vaart en zal vanaf november in de Westelijke Middellandse Zee varen.
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy