Home   |   Beoordelingen   |   Nieuwsbrief   |   Facebook   |   Instagram   |   Cruise Blog   |   Contactinfo    
Bel met onze cruise adviseurs op  03 - 780.76.60     
 
Rederijdetails + Video
Schepen
204   aanbiedingen
6   Cruise Plus suggestie(s)
2   Special(s) (Extra voordelen)
6   begeleide cruise(s)
8   Reisverslagen
11   Fotoreportages
3   Nieuwsberichten
17   Beoordelingen
3   blog artikel(en)
Geef uw beoordeling
Cruisescore   82%
Lees alle beoordelingen   
Waarom Cunard ?
n°1 in trans-Atlantische overtochten
Traditioneel cruisen in een stijlvol imago
Naar New York zonder te vliegen
Interessante lezingen en themacruises
Echte ocean liners voor grote zeereizen
Klassieke Britse “afternoon tea”
De rederij heeft een naam hoog te houden op het vlak van trans-Atlantische overtochten en luxueuze cruises. Cunard is even Brits als het koningshuis, maar ging toch met het beursgenoteerde Amerikaanse Carnival Corporation als eigenaar in zee en heeft dus evengoed een breed internationaal publiek. De eigenaar, selfmade man Micky Arison, koestert mooie plannen voor zijn nieuwe aanwinst: Cunard moet...
Klik hier en lees meer
Populaire bestemmingen
Amazone   Caraiben
Middellandse Zee   Noordkaap
Noorse Fjorden   Panamakanaal
Verre Oosten   Zwarte Zee
Populaire links
Videos   Reisverslagen
Foto Album   Brochures
Downloads   Nieuwsbrief
 
QM2 : artikel in Sensa (jun-aug 2007)
Datum van de reis: 11/06/2007

Bezocht door: Nancy

Vooral een fervent wereldreiziger, gefascineerd door het Verre Oosten, sinds 1983 actief in de reiswereld en reeds meer dan 20 jaar ervaring in de cruisesector. Reizen in het algemeen, maar cruisen in het bijzonder, is mijn absolute passie ! Niets is zo ontspannend als een reis, vooral dan als je ze kan ondernemen aan boord van een cruiseschip. Vooral rivier- en expeditiecruises zijn de manier om intens een bepaalde regio te ontdekken en te exploreren. Je bent echt vrij om met volle teugen van elk moment te genieten omdat alles tot in de puntjes voor je geregeld wordt en je meerdere bestemmingen kan combineren zonder dat je telkens weer je bagage moet in- en uitpakken. Het enige waarvoor je absoluut moet zorgen, is dat je de boot van Cruise Plus niet mist !

Bekijk mijn profielpagina
Reisverslag

Legendarische oversteek

De overtocht van de Atlantische Oceaan aan boord van de Queen Mary 2… dat is lopen over het fluwelig rode tapijt van het meest prestigieuze cruiseschip ter wereld, zich laten verwennen als een ster die op haar wenken bediend wordt en de gouden periode van de ship society opnieuw beleven. Maar bovenal betekent dit proeven van de grootste luxe die we ons in deze hectische tijden kunnen voorstellen : tijd. Want op de QM2 bevriest de tijd. Men geniet ervan als van een kostbaar gegeven dat toebehoort aan een oneindig niemandsland.

18 uur, New York. Naar traditie schalt de misthoorn driemaal terwijl de trossen worden losgegooid. Op het bovenste dek zet het orkest de eerste maten in van Oh when the saints. De passagiers voelen zich meteen wegglijden naar een andere dimensie. Het Vrijheidsbeeld, Brooklyn Bridge, de tientallen sleepboten die het enorme schip begeleiden… het lijken kleine Playmobilspeeltjes. Verliefde koppeltjes laten zich fotograferen met de wind in de haren. Stewards lopen druk heen en weer. In het hoofdrestaurant kondigt de bel de eerste service aan en degenen die zich hiervoor hebben ingeschreven laten de reling met tegenzin los, want ze beseffen dat het schouwspel zich in de komende zes dagen meer binnen dan buiten zal afspelen. Immers, behalve de enkele walvissen die met wat geluk te spotten zijn en de stevige novemberwind die de liefhebbers wellicht zullen trotseren biedt de Atlantische Oceaan geen bijzonder gevarieerd landschap.

Enkele uren eerder namen de passagiers hun intrek in hun cabines, pasten ze het reddingsvest en trachtten ze hun weg te vinden in de doolhof van gangen, hallen, liften en wandelpaden. Een waar avontuur opz zich. Want, de habitués zullen het bevestigen, de QM2 is als een drijvende stad. Anders dan de cruiseschepen die dagelijks aanleggen in diverse havens om er nieuwsgierige toeristen los te laten, werd het pronkstuk van de Cunard-rederij zo ontworpen dat gedurende de zes dagen van de overtocht bij geen enkele passagier de zin noch het idee zou opkomen het schip te verlaten.

De QM2 in enkele cijfers

  • 2.000 badkamers
  • 9.000 handdoeken die dagelijks worden ververst
  • 2.500 km elektrische kabels
  • 37 liften
  • 8.500 brandblusapparaten
  • 500 km leidingen
  • een installatie om water te recycleren
  • een elektrische centrale met een capaciteit die een stad van
        140.000 inwoners van elektriciteit kan voorzien
  • 19 dekken
  • een ziekenhuis
  • een romp met een gewicht van 500 ton
  • 70.000 m² geluidsisolatiemateriaal
  • 73% van de cabines hebben een privé-balkon
  • 2.620 passagiers
  • 1.253 bemanningsleden wat neerkomt op 1 bemanningslid
        per 2 passagiers
  • cabines van 18 tot 50 m²
  • een duplex van 500 m²
  • voor 5 miljoen dollar aan kunstwerken
  • 250.000 m² vasttapijt
  • 3.000 telefoons
  • 8.800 luidsprekers
  • 5.000 traptreden
  • een spa van 1.800 m²
  • 3.200 m² keukenruimte
  • een verbrandingsoven voor afval
  • passagiers uit 36 verschillende landen met als opvallendste
        gemeenschappelijk punt champagne : meer dan 7.000 flessen
        per week tijdens het laagseizoen
  • Bezochte hotels

    Restaurants voor alle smaken

    19 uur. New York, badend in de lichtjes van de avond. De stad neemt gracieus afscheid van het schip dat Ambrose Channel invaart, de verplichte doorgang naar de Atlantische Oceaan. De passagiers bekijken het scheepsjournaal en beslissen hoe ze hun avond willen doorbrengen. In het Britannia Restaurant zoeken de gasten tussen de 1.350 plaatsen, verspreid over twee verdiepingen, hun tafeltje op. Een gigantische trap, een glazen koepel, marmeren zuilen, indrukwekkende wandtapijten, … deze plek roept de sfeer op van de grote eetzalen uit de gouden eeuw van de lijnschepen. Het Britannia Restaurant is slechts een van de vele plaatsen aan boord waar de smaakpapillen worden verwend. Hier draaien de keukens dag en nacht. Het is eveneens altijd mogelijk roomservice te bellen en dit zonder een supplement te betalen.

    Kings Court is een gigantische hal met maar liefst vier restaurants die 22u/24u buffetten uit de hele wereld en bediening aan tafel verzorgen. Mits het betalen van een supplement kunt u kooklessen volgen in de Chef's Gallery.. Niet iedereen is gewonnen voor Todd English (ook hier wordt een supplement gevraagd) met zijn "nieuwe Amerikaanse keuken". De Queens Grill, alleen toegankelijk voor wie in een suite resit, krijgt dan weer niets dan lof, net als de Queens Grill Bar, de Queens Grill Terrace en de Princess Grill. Daarnaast kan iedereen op elk moment zijn honger stillen in een tiental andere plaatsen, pubs, bars, cafés, aan zwembaden, op terrasjes, … Indien u ook nog iets anders wilt doen op de QM2 dan eten, zult u dus een keuze moeten maken en anvaarden dat het onmogelijk is alles te zien en te proeven.

    Tussen legende en moderniteit

    Vanavond stelt de directeur van de cruise zijn theatergezelschap voor in het Royal Court Theatre, het Queens Room Orchestra speelt latin dancing en in een aantal andere salons hebben een discotheek, een Caribische band en meerdere pianisten hun intrek genomen. In de gangen staan tafels voor gezelschapsspellen opgesteld en in het casino weerklinkt het geluid van de jackpots al. Sommige gasten verkiezen echter te flaneren over de verschillende dekken of in de souvenirgalerij weg te dromen bij de reuzengrote foto's van Dean Martin, Frank Sinatra, Audrey Hepburn, Robert Mitchum of nog het mythische koppel Bogart en Bacall. De jetset uit de gouden jaren van de cruiseschepen had blijkbaar geen gebrek aan stijl en klasse. In die periode - die meer dan een euw heeft geduurd, tot het midden van de jaren 1960, toen de luchtvaart het van de scheepvaart overnam - was de lijnboot het belangrijkste trasportmiddel om van het ene continent naar het andere te reizen. De bovenste dekken waren toen voorbehouden voor de rijken, de armere reizigers bevonden zich op de lagergelegen dekken. Meestal legden migranten het traject af richting de Nieuwe Wereld, terwijl Amerikaanse sterren vaak in de tegenovergestelde richting voeren omdat ze Europa wilden ontdekken. De na-oorlogse mutatie van deze oceaanruezen in cruiseschepen heeft ons doen vergeten dat ze oorspronkelijk werden gebouwd om over de oceanen te varen en elkaar de loef af te steken in snelheid en luxe. Al van bij het begin overtroffen ze elkaar in gigantisme.

    Ook de buitensporige QM2 die in 2004 te water werd gelaten bundelt zowat alle denkbare superlatieven. Het is het duurste schip dat ooit werd gebouwd - 800 miljoen dollar. Het is ook het grootste schip ter wereld - 345 meter lang en 72 meter hoof. Tienduizenden arbeiders hebben in 48 verschillende talen gedurende 23 maanden gewerkt aan deze "stad" met indrukwekkend silhouet, die ondanks haar afmetingen toch bijzonder manoeuvreerbaar is. Het schip bezit klassieke zuivere lijnen. De buitendekken zijn nog steeds in hout, maar naast de plaats waar de ligstoelen met hun comfortabele kussens staan herinneren een miniatuur green, een tennisterrein, een basketbalveld en een reuzenschaakbord ons eraan dat we in een hyperactief tijdperk leven. De traditionele binnenruimten roepen de praal van weleer op : een open lobby van zes verdiepingen hoog met een glazen lift, vleugelpiano's, vasttapijt in fluweel en oosterse tapijten. Kortom : een geslaagd huwelijk tussen legende en moderne veeleisendheid. De balzaal vormt een annex van de discotheek, de bridgesalons en bell-époquestijl moeten niet onderdoen voor het planetarium - het enige op zee -, karaoke kent evenveel succes als tea time en de sportoutfit, vereist in de fitnesszaal, wordt moeiteloos ingeruild voor een zijden avondjurk. Eén zaak is duidelijk : het is niet de overtocht alleen die van dit verblijf zo'n unieke ervaring maakt.

    Ook tijdens de tweede dag op de weidse oceaan is de zon van de partij. Van bij de dageraad wagen de moedigste passagiers zich aan de walkathon : drie volledige rondes op het joggingcircuit zijn goed voor 2 km lichaamsbeweging vóór het ontbijt. Dat ontbijt loont zeker de moeite - cookies, gerookte zalm, varkensgebraad, pannenkoeken, … Men vraagt zich meteen ook af of men 's middags nog eetlust zal hebben. Maakt u zich geen zorgen : de verbeeldingskracht van de chefs kent geen grenzen. Net zoals die van de programmamkers trouwens, die dagelijks een vijftigtal activiteiten voorstellen - bingo, vrijgezellenavond, brei- en borduurclubje, golfcompetitie, veiling van kunstvoorwerpen, dartswedstrijd, danslessen, conferenties over de veldslag van Engeland of, nog, over tijdsmanagement (!) door kopstukken van de universiteit van Oxford, cencerten, films, fitness, ..;

    Varen met computerbegeleiding

    De volgende dag steekt de wind de kop op. Door de deining lopen de passagiers zigzaggend door de gangen. Na twee dagen storm verklaart de directeur van de cruise : "Wie nog recht kan lopen heeft gedronken." Wanneer de storm zijn hoogtepunt bereikt worden de hoger gelegen dekken afgesloten voor de passagiers. Dat is het ideale moment om op uitnodiging van de kapitein een bezoek te brengen aan het "heiligdom der heiligdommen" : de commandobrug. Overal waar u kijkt zit u knopjes, bewakingsschermen, … maar nergens een roer. Wanneer ze de golven zien uiteenspatten tegen de reling van de middelste dekken menen twee officieren dat het hier om een stormsituatie gaat, maar eigenlijk is dit weer vrij gewoontjes voor het noordelijke gedeelte van de Atlantische Oceaan. "Golven van tien meter hoog, dat is onbeduidend", aldus de matrozen. "Wanneer we de kracht van het beest voelen waarop we ons bevinden, komen we wel eens in de verleiding de snelheid op te voeren tot meer dan de 28 aanbevolen knopen." De kapitein zou het zichzelf echter kwalijk nemen indien de champagneglazen op de geboende tafeld zouden beginnen te glijden. Daarom schakelt hij over op de automatische piloot die het bij de opgelegde kruissnelheid houdt. "De navigatie-officier voett de route, de dag en het uur van aankomst op de computer in. Deze rekent koers en snelheid uit en past het gedrag van het schip aan aan de weersomstandigheden in de toestand van de zee." Bij een begeleid bezoek aan het technisch ruim bekijken we de vier elektrische motoren die even groot zijn als een vrachtwagen met oplegger en 360° kunnen draaien. In tegenstelling tot de passagiersdekken roept de romp van het schip helemaal niet de sfeer op van een scheepsruim van weleer : ze doet eerder denken aan een Nasaruimte dan aan het donkere hol van de Titanic. Let wel, deze laatste is en blijft een referentie.

    Op de vierde dag van de overtocht laat de kapitein ons weten dat we net boven het wrak van het beroemde cruiseschip varen. Dat ligt op ongeveer 3.000 meter diepte op de oceaanbodem. Naast het "legendarische" aspect kunnen de passagiers de ndere verbanden tussen beide vaartuigen niet negeren. Om de befaamde compagnie van de Titanic, de White Star Line, terug te kopen, ondertekende Cunard het beroemde White Star kwaliteitscharter. Voor de QM2 is dit de beste manier om zijn imago van 's werelds meest prestigieuze lijnschip te bewaren.

    Exclusiviteit troef

    Prestige is inderdaad dé vaste waarde in alle hoog aangeschreven ruimten die van de Queen Mary 2 een ultraselecte oceaanreus maken : het Royal Court Theatre waar ongeveer 1.100 toeschouwers zich iedere avind op Broadway wanen; de Queens Room, een gigantische balzaal met een ingelegde parketvloer, een elegante rozet en sierlijsten aan het plafond, immense fresco's in bladgoud en kristallen kroonluchters. De grootste dansvloer op water verandert elke middag in een tearoom waar obers met witte handschoenen cookies an scones serveren. De Winter Garden en de salons waar glamour en weelde, trompe'l'oeils en meesterweken de gasten onderdompelen in Britse nostalgie. De eindeloze wandelgangen met grote ramen die uitkijken over het watzr. De bibliotheek met 8.000 boeken die u kunt uitlenen of ter plaatse raadplegen, gezeteld in een van de ruiime lederen fauteuils. De Golden Lion Pub waar jonge talenten van zestig zich aan karaoke wagen. En niet te vergeten, de Grand Lobby met zijn dubbele trap, de Titanic waardig. Hier vindt u etalages van grote internationale merken naast een boetiek die smokings verhuurt en winkeltjes met taxfree juwelen made in China of Australia voor de dames die hun eigen juwelen vergeten zijn en die toch willen schitteren op het avondfeest van de kapitein - de avond waarop de commodore de hand schudt van iedere passagier. Dus - u kunt het beter op voorhand weten - vergeet uw avondjurk niet in uw koffer te stoppen. Elke avod worden in het boordjournaal, dat samen met lekkernijtjes en andere kleine attenties op de kamer wordt achtergelaten, drie verschillende outfits voor de dag nadien aanbevolen en aangekondigd. Elegant casul, informal en formal. Daar deze regels door iedereen worden nageleefd krijgt men werkelijk de indruk dat men meespeelt in een remake van een grote kostuumfilm.

    Deze cultuur van luxe met een British tintje maakt van de oversteek een tocht door de tijd en een allesbehalve gewone ervaring. Maar het is vooral de ongedwongen en tijdloze sfeer, hangend tussen hemel en … water, die deze overtocht zo uniek maakt. Geen gsm, een piepklein magneetkaartje om alle extraatjes mee te regelen, een persoonlijke bediening, 24u24u, iedere dag een tijdsverschil van 1 uur. Dit alles maakt van deze reis een echte parenthese in het bestaan. Een bevoorrechte tijd waar noties van plezier, ontspanning en gezelligheid alleen maar worden "beperkt" door het zachte klotsen van de golven tegen de zuivere lijnen van dit drijvende paleis.

    In het water op het water : een must

    Naar het evenbeeld van het schip zelf staat ook de spa van de QM2, een wellnesscentrum van de Canyon Ranchketen, garant voor een hemelse ervaring. Aquatherapie, bubbelbaden, baden voor reflexologie, sauna, hammam. Conferenties over lichaamsverzorging en voeding. Verschillende behandelingen. Een kapsalon dat tot de start van het diner dagelijks afgeladen vol zit. En een team van een vijftigtal personen. Hun directrice, Nicole Clark, vertelt : "Onze klanten zijn veeleisender dan op het land en willen waar voor hun geld." De meest gevraagde behandelingen zijn de Euphoria- en Ashiatsu-massages. De Euphoriabehandeling bestaat uit een peeling met kruiden, gevolgd door een jacuzzi en een ontspannende verzorging. Ashiatsu sluit dan weer meer aan bij een totaalervaring waarbij meerdere sessies nodig zijn om alle voordelen te halen uit deze ongewone, met de voeten uitgevoerde massage. Pass : 1 dag / 29 USD, 3 dagen / 49 USD , 5 dagen/ 79 USD. Bij iedere verzorging mag men gratis gebruik maken van de spa.

    Christopher Rynd, Captain, Master of the ship

    Hij is terzelfdertijd zeeman, manager en verantwoordelijke HR en PR. Hij is al heel zijn leven op zee en heeft geleerd met de computer te varen in plaats van met het roer. Hij heerst over het grootste schip ter wereld en, bij maximale capacitiet, over meeer dan 4.000 personen. "Het is vooral die grote verantwoordelijkheid die me voldoening schenkt, niet het prestige". 's Avonds deelt hij met plezier de tafel met enkele passagiers in de Queens Grill. Het meest van al waardeert hij de sfeer die zijn schip uitstraalt : "Legendary, elegant, memorable. Wij willen de tradieties uit de gouden eeuw van de lijnschepen in ere herstellen en ze verzoenen met de moderne verlangens van een cliënteel dat zich niet langer beperkt tot mensen van een zekere leeftijd. Wie aan boord gaat van de QM2 mag zich verwachten aan een bijzindere ervaring, uniek in deze wereld."

    David Stephenson, Hotel Manager

    Deze man heeft de leiding over het grootste drijvende hotel ter wereld. Hij is al meer dan twintig jaar op zee en houdt van de gedachte de oceaan "op de elegantst mogelijke wijze over te steken". "Ik ben vooral dol op de diners, wanneer al die prachtig geklede mensen samenkomen en er erg interessante ontmoetingen plaatsvinden." Zo mocht hij in het verleden Uma Thurman, John Cleese, Rod Stewaert, de Thatchers, de Clintons, de Barclays, Antonio Banderas, Glenn Close, … aan boord verwelkomen. Het is echter duidelijke : voor hem moet iedere passagier met hetzelfde respect worden behandeld. "Onze ambitie is onze passagiers het beste aan te bieden, niet het grootste schip ter wereld te zijn. Het is deze verbintenis en deze fierheid die ik mijn 860 werknemers wil bijbrengen." Voor die werknemers, die gedurende meer dan zes maanden aan boord blijven, heeft Cunard een gedeelte van het schip ingericht als een klein stadje in de grote stad. Want "wie op de QM2 werkt, moet zich er gelukkig voelen".

    Ronnie Keir, Chief Engeneer

    Hij was zeventien toen hij voor het eerst ging varen en vandaag vaart hij nog steeds. Zoals zo vaak bij boordofficieren vergezelt zijn echtgenote hem aan boord en zijn familie brengt hem regelmatig een bezoekje - vorral wanneer hij zich in exotische wateren bevindt! Hij is verantwoordelijk voor de structuur van het schip, heeft de leiding over 27 officieren en 79 juniors en brengt verslag uit aan de kapitein over alles wat met navigatie te maken heeft. Zijn grootste geluk ? "Onder de Engelse vlag varen op het meest prestigieuze schip ter wereld. Het zal moeilijk zijn in de toekomst nog beter te vinden, zowel op het vlak van techniek als op dat van service." Wat hem minder bevalt is "het oplossen van relationele problemen. Voor een ingenieur is dat echt het moeilijkst! Maar dankzij het White Star charter en de opleiding van het personeel behoren onze teams tot de top." Als we hem zijn vier, als nieuwe muntstukkende blinkende motoren van 157.000 pk zien strelen, begrijpen we pas ten volle hoe trots de volledige bemanning van dit schip zich wel moet voelen.

    Doctor Rainer Gunzel, Medical Officer

    Ondanks het feit dat hij elke ochtend en namiddag twee uur consultatie heeft "doen de problemen zich meestal 's nachts voor". De twee artsen, vier verpleegsters en technicus van de ziekenboeg moeten zich 24u/24u beschikbaar houden. De meest voorkomende klachten : hartproblemen, aandoeningen aan de luchtwegen en valpartijen. De ziekenboeg is uitgerust met de podernste apparatuur en de meest specifieke geneesmiddelen, zodat zelfs de grootste hypochonder zich geen zorgen hoeft te maken. Het medisch centrum staat bovendien continu in verbinding met een universitair ziekenhuis en een deel van de bemanning heeft een EHBO-opleiding genoten.

    Alastair Greener : Cruise Director

    U komt hem overal tegen, hij is altijd goedgeluimd en steeds in voor een grapje. Hij is ongetwijfeld dée mascotte van het schip, dé persoonlijkheid die u zich na uw reis zult herinneren. Hij is belast met alles wat met animatie te maken heeft en kan rekenen op de steun van vijf managers en 120 werknemers. Hij koestert een enorme passie voor zijn QM2 en voor alle mogelijkheden die het schip hem biedt. "Ook al hangt er nog steeds een nostalgisch sfeertje aan boord, toch is het dankzij de moderne techniek dat we prachtige dingen kunnen waarmaken. Ik beschik over een maximum aan middelen - een podium en shows zoals op broadway - maar uiteindelijk is en blijt het onthaal van de reizigers het allerbelangrijkste punt." Niet verwonderlijk dus dat men hem op alle uren van de dag en de nacht tegen het lijf kan lopen!
    Excursies

    Restaurants voor alle smaken

    19 uur. New York, badend in de lichtjes van de avond. De stad neemt gracieus afscheid van het schip dat Ambrose Channel invaart, de verplichte doorgang naar de Atlantische Oceaan. De passagiers bekijken het scheepsjournaal en beslissen hoe ze hun avond willen doorbrengen. In het Britannia Restaurant zoeken de gasten tussen de 1.350 plaatsen, verspreid over twee verdiepingen, hun tafeltje op. Een gigantische trap, een glazen koepel, marmeren zuilen, indrukwekkende wandtapijten, … deze plek roept de sfeer op van de grote eetzalen uit de gouden eeuw van de lijnschepen. Het Britannia Restaurant is slechts een van de vele plaatsen aan boord waar de smaakpapillen worden verwend. Hier draaien de keukens dag en nacht. Het is eveneens altijd mogelijk roomservice te bellen en dit zonder een supplement te betalen.

    Kings Court is een gigantische hal met maar liefst vier restaurants die 22u/24u buffetten uit de hele wereld en bediening aan tafel verzorgen. Mits het betalen van een supplement kunt u kooklessen volgen in de Chef's Gallery.. Niet iedereen is gewonnen voor Todd English (ook hier wordt een supplement gevraagd) met zijn "nieuwe Amerikaanse keuken". De Queens Grill, alleen toegankelijk voor wie in een suite resit, krijgt dan weer niets dan lof, net als de Queens Grill Bar, de Queens Grill Terrace en de Princess Grill. Daarnaast kan iedereen op elk moment zijn honger stillen in een tiental andere plaatsen, pubs, bars, cafés, aan zwembaden, op terrasjes, … Indien u ook nog iets anders wilt doen op de QM2 dan eten, zult u dus een keuze moeten maken en anvaarden dat het onmogelijk is alles te zien en te proeven.

    Tussen legende en moderniteit

    Vanavond stelt de directeur van de cruise zijn theatergezelschap voor in het Royal Court Theatre, het Queens Room Orchestra speelt latin dancing en in een aantal andere salons hebben een discotheek, een Caribische band en meerdere pianisten hun intrek genomen. In de gangen staan tafels voor gezelschapsspellen opgesteld en in het casino weerklinkt het geluid van de jackpots al. Sommige gasten verkiezen echter te flaneren over de verschillende dekken of in de souvenirgalerij weg te dromen bij de reuzengrote foto's van Dean Martin, Frank Sinatra, Audrey Hepburn, Robert Mitchum of nog het mythische koppel Bogart en Bacall. De jetset uit de gouden jaren van de cruiseschepen had blijkbaar geen gebrek aan stijl en klasse. In die periode - die meer dan een euw heeft geduurd, tot het midden van de jaren 1960, toen de luchtvaart het van de scheepvaart overnam - was de lijnboot het belangrijkste trasportmiddel om van het ene continent naar het andere te reizen. De bovenste dekken waren toen voorbehouden voor de rijken, de armere reizigers bevonden zich op de lagergelegen dekken. Meestal legden migranten het traject af richting de Nieuwe Wereld, terwijl Amerikaanse sterren vaak in de tegenovergestelde richting voeren omdat ze Europa wilden ontdekken. De na-oorlogse mutatie van deze oceaanruezen in cruiseschepen heeft ons doen vergeten dat ze oorspronkelijk werden gebouwd om over de oceanen te varen en elkaar de loef af te steken in snelheid en luxe. Al van bij het begin overtroffen ze elkaar in gigantisme.

    Ook de buitensporige QM2 die in 2004 te water werd gelaten bundelt zowat alle denkbare superlatieven. Het is het duurste schip dat ooit werd gebouwd - 800 miljoen dollar. Het is ook het grootste schip ter wereld - 345 meter lang en 72 meter hoof. Tienduizenden arbeiders hebben in 48 verschillende talen gedurende 23 maanden gewerkt aan deze "stad" met indrukwekkend silhouet, die ondanks haar afmetingen toch bijzonder manoeuvreerbaar is. Het schip bezit klassieke zuivere lijnen. De buitendekken zijn nog steeds in hout, maar naast de plaats waar de ligstoelen met hun comfortabele kussens staan herinneren een miniatuur green, een tennisterrein, een basketbalveld en een reuzenschaakbord ons eraan dat we in een hyperactief tijdperk leven. De traditionele binnenruimten roepen de praal van weleer op : een open lobby van zes verdiepingen hoog met een glazen lift, vleugelpiano's, vasttapijt in fluweel en oosterse tapijten. Kortom : een geslaagd huwelijk tussen legende en moderne veeleisendheid. De balzaal vormt een annex van de discotheek, de bridgesalons en bell-époquestijl moeten niet onderdoen voor het planetarium - het enige op zee -, karaoke kent evenveel succes als tea time en de sportoutfit, vereist in de fitnesszaal, wordt moeiteloos ingeruild voor een zijden avondjurk. Eén zaak is duidelijk : het is niet de overtocht alleen die van dit verblijf zo'n unieke ervaring maakt.

    Ook tijdens de tweede dag op de weidse oceaan is de zon van de partij. Van bij de dageraad wagen de moedigste passagiers zich aan de walkathon : drie volledige rondes op het joggingcircuit zijn goed voor 2 km lichaamsbeweging vóór het ontbijt. Dat ontbijt loont zeker de moeite - cookies, gerookte zalm, varkensgebraad, pannenkoeken, … Men vraagt zich meteen ook af of men 's middags nog eetlust zal hebben. Maakt u zich geen zorgen : de verbeeldingskracht van de chefs kent geen grenzen. Net zoals die van de programmamkers trouwens, die dagelijks een vijftigtal activiteiten voorstellen - bingo, vrijgezellenavond, brei- en borduurclubje, golfcompetitie, veiling van kunstvoorwerpen, dartswedstrijd, danslessen, conferenties over de veldslag van Engeland of, nog, over tijdsmanagement (!) door kopstukken van de universiteit van Oxford, cencerten, films, fitness, ..;

    Varen met computerbegeleiding

    De volgende dag steekt de wind de kop op. Door de deining lopen de passagiers zigzaggend door de gangen. Na twee dagen storm verklaart de directeur van de cruise : "Wie nog recht kan lopen heeft gedronken." Wanneer de storm zijn hoogtepunt bereikt worden de hoger gelegen dekken afgesloten voor de passagiers. Dat is het ideale moment om op uitnodiging van de kapitein een bezoek te brengen aan het "heiligdom der heiligdommen" : de commandobrug. Overal waar u kijkt zit u knopjes, bewakingsschermen, … maar nergens een roer. Wanneer ze de golven zien uiteenspatten tegen de reling van de middelste dekken menen twee officieren dat het hier om een stormsituatie gaat, maar eigenlijk is dit weer vrij gewoontjes voor het noordelijke gedeelte van de Atlantische Oceaan. "Golven van tien meter hoog, dat is onbeduidend", aldus de matrozen. "Wanneer we de kracht van het beest voelen waarop we ons bevinden, komen we wel eens in de verleiding de snelheid op te voeren tot meer dan de 28 aanbevolen knopen." De kapitein zou het zichzelf echter kwalijk nemen indien de champagneglazen op de geboende tafeld zouden beginnen te glijden. Daarom schakelt hij over op de automatische piloot die het bij de opgelegde kruissnelheid houdt. "De navigatie-officier voett de route, de dag en het uur van aankomst op de computer in. Deze rekent koers en snelheid uit en past het gedrag van het schip aan aan de weersomstandigheden in de toestand van de zee." Bij een begeleid bezoek aan het technisch ruim bekijken we de vier elektrische motoren die even groot zijn als een vrachtwagen met oplegger en 360° kunnen draaien. In tegenstelling tot de passagiersdekken roept de romp van het schip helemaal niet de sfeer op van een scheepsruim van weleer : ze doet eerder denken aan een Nasaruimte dan aan het donkere hol van de Titanic. Let wel, deze laatste is en blijft een referentie.

    Op de vierde dag van de overtocht laat de kapitein ons weten dat we net boven het wrak van het beroemde cruiseschip varen. Dat ligt op ongeveer 3.000 meter diepte op de oceaanbodem. Naast het "legendarische" aspect kunnen de passagiers de ndere verbanden tussen beide vaartuigen niet negeren. Om de befaamde compagnie van de Titanic, de White Star Line, terug te kopen, ondertekende Cunard het beroemde White Star kwaliteitscharter. Voor de QM2 is dit de beste manier om zijn imago van 's werelds meest prestigieuze lijnschip te bewaren.

    Exclusiviteit troef

    Prestige is inderdaad dé vaste waarde in alle hoog aangeschreven ruimten die van de Queen Mary 2 een ultraselecte oceaanreus maken : het Royal Court Theatre waar ongeveer 1.100 toeschouwers zich iedere avind op Broadway wanen; de Queens Room, een gigantische balzaal met een ingelegde parketvloer, een elegante rozet en sierlijsten aan het plafond, immense fresco's in bladgoud en kristallen kroonluchters. De grootste dansvloer op water verandert elke middag in een tearoom waar obers met witte handschoenen cookies an scones serveren. De Winter Garden en de salons waar glamour en weelde, trompe'l'oeils en meesterweken de gasten onderdompelen in Britse nostalgie. De eindeloze wandelgangen met grote ramen die uitkijken over het watzr. De bibliotheek met 8.000 boeken die u kunt uitlenen of ter plaatse raadplegen, gezeteld in een van de ruiime lederen fauteuils. De Golden Lion Pub waar jonge talenten van zestig zich aan karaoke wagen. En niet te vergeten, de Grand Lobby met zijn dubbele trap, de Titanic waardig. Hier vindt u etalages van grote internationale merken naast een boetiek die smokings verhuurt en winkeltjes met taxfree juwelen made in China of Australia voor de dames die hun eigen juwelen vergeten zijn en die toch willen schitteren op het avondfeest van de kapitein - de avond waarop de commodore de hand schudt van iedere passagier. Dus - u kunt het beter op voorhand weten - vergeet uw avondjurk niet in uw koffer te stoppen. Elke avod worden in het boordjournaal, dat samen met lekkernijtjes en andere kleine attenties op de kamer wordt achtergelaten, drie verschillende outfits voor de dag nadien aanbevolen en aangekondigd. Elegant casul, informal en formal. Daar deze regels door iedereen worden nageleefd krijgt men werkelijk de indruk dat men meespeelt in een remake van een grote kostuumfilm.

    Deze cultuur van luxe met een British tintje maakt van de oversteek een tocht door de tijd en een allesbehalve gewone ervaring. Maar het is vooral de ongedwongen en tijdloze sfeer, hangend tussen hemel en … water, die deze overtocht zo uniek maakt. Geen gsm, een piepklein magneetkaartje om alle extraatjes mee te regelen, een persoonlijke bediening, 24u24u, iedere dag een tijdsverschil van 1 uur. Dit alles maakt van deze reis een echte parenthese in het bestaan. Een bevoorrechte tijd waar noties van plezier, ontspanning en gezelligheid alleen maar worden "beperkt" door het zachte klotsen van de golven tegen de zuivere lijnen van dit drijvende paleis.

    In het water op het water : een must

    Naar het evenbeeld van het schip zelf staat ook de spa van de QM2, een wellnesscentrum van de Canyon Ranchketen, garant voor een hemelse ervaring. Aquatherapie, bubbelbaden, baden voor reflexologie, sauna, hammam. Conferenties over lichaamsverzorging en voeding. Verschillende behandelingen. Een kapsalon dat tot de start van het diner dagelijks afgeladen vol zit. En een team van een vijftigtal personen. Hun directrice, Nicole Clark, vertelt : "Onze klanten zijn veeleisender dan op het land en willen waar voor hun geld." De meest gevraagde behandelingen zijn de Euphoria- en Ashiatsu-massages. De Euphoriabehandeling bestaat uit een peeling met kruiden, gevolgd door een jacuzzi en een ontspannende verzorging. Ashiatsu sluit dan weer meer aan bij een totaalervaring waarbij meerdere sessies nodig zijn om alle voordelen te halen uit deze ongewone, met de voeten uitgevoerde massage. Pass : 1 dag / 29 USD, 3 dagen / 49 USD , 5 dagen/ 79 USD. Bij iedere verzorging mag men gratis gebruik maken van de spa.

    Christopher Rynd, Captain, Master of the ship

    Hij is terzelfdertijd zeeman, manager en verantwoordelijke HR en PR. Hij is al heel zijn leven op zee en heeft geleerd met de computer te varen in plaats van met het roer. Hij heerst over het grootste schip ter wereld en, bij maximale capacitiet, over meeer dan 4.000 personen. "Het is vooral die grote verantwoordelijkheid die me voldoening schenkt, niet het prestige". 's Avonds deelt hij met plezier de tafel met enkele passagiers in de Queens Grill. Het meest van al waardeert hij de sfeer die zijn schip uitstraalt : "Legendary, elegant, memorable. Wij willen de tradieties uit de gouden eeuw van de lijnschepen in ere herstellen en ze verzoenen met de moderne verlangens van een cliënteel dat zich niet langer beperkt tot mensen van een zekere leeftijd. Wie aan boord gaat van de QM2 mag zich verwachten aan een bijzindere ervaring, uniek in deze wereld."

    David Stephenson, Hotel Manager

    Deze man heeft de leiding over het grootste drijvende hotel ter wereld. Hij is al meer dan twintig jaar op zee en houdt van de gedachte de oceaan "op de elegantst mogelijke wijze over te steken". "Ik ben vooral dol op de diners, wanneer al die prachtig geklede mensen samenkomen en er erg interessante ontmoetingen plaatsvinden." Zo mocht hij in het verleden Uma Thurman, John Cleese, Rod Stewaert, de Thatchers, de Clintons, de Barclays, Antonio Banderas, Glenn Close, … aan boord verwelkomen. Het is echter duidelijke : voor hem moet iedere passagier met hetzelfde respect worden behandeld. "Onze ambitie is onze passagiers het beste aan te bieden, niet het grootste schip ter wereld te zijn. Het is deze verbintenis en deze fierheid die ik mijn 860 werknemers wil bijbrengen." Voor die werknemers, die gedurende meer dan zes maanden aan boord blijven, heeft Cunard een gedeelte van het schip ingericht als een klein stadje in de grote stad. Want "wie op de QM2 werkt, moet zich er gelukkig voelen".

    Ronnie Keir, Chief Engeneer

    Hij was zeventien toen hij voor het eerst ging varen en vandaag vaart hij nog steeds. Zoals zo vaak bij boordofficieren vergezelt zijn echtgenote hem aan boord en zijn familie brengt hem regelmatig een bezoekje - vorral wanneer hij zich in exotische wateren bevindt! Hij is verantwoordelijk voor de structuur van het schip, heeft de leiding over 27 officieren en 79 juniors en brengt verslag uit aan de kapitein over alles wat met navigatie te maken heeft. Zijn grootste geluk ? "Onder de Engelse vlag varen op het meest prestigieuze schip ter wereld. Het zal moeilijk zijn in de toekomst nog beter te vinden, zowel op het vlak van techniek als op dat van service." Wat hem minder bevalt is "het oplossen van relationele problemen. Voor een ingenieur is dat echt het moeilijkst! Maar dankzij het White Star charter en de opleiding van het personeel behoren onze teams tot de top." Als we hem zijn vier, als nieuwe muntstukkende blinkende motoren van 157.000 pk zien strelen, begrijpen we pas ten volle hoe trots de volledige bemanning van dit schip zich wel moet voelen.

    Doctor Rainer Gunzel, Medical Officer

    Ondanks het feit dat hij elke ochtend en namiddag twee uur consultatie heeft "doen de problemen zich meestal 's nachts voor". De twee artsen, vier verpleegsters en technicus van de ziekenboeg moeten zich 24u/24u beschikbaar houden. De meest voorkomende klachten : hartproblemen, aandoeningen aan de luchtwegen en valpartijen. De ziekenboeg is uitgerust met de podernste apparatuur en de meest specifieke geneesmiddelen, zodat zelfs de grootste hypochonder zich geen zorgen hoeft te maken. Het medisch centrum staat bovendien continu in verbinding met een universitair ziekenhuis en een deel van de bemanning heeft een EHBO-opleiding genoten.

    Alastair Greener : Cruise Director

    U komt hem overal tegen, hij is altijd goedgeluimd en steeds in voor een grapje. Hij is ongetwijfeld dée mascotte van het schip, dé persoonlijkheid die u zich na uw reis zult herinneren. Hij is belast met alles wat met animatie te maken heeft en kan rekenen op de steun van vijf managers en 120 werknemers. Hij koestert een enorme passie voor zijn QM2 en voor alle mogelijkheden die het schip hem biedt. "Ook al hangt er nog steeds een nostalgisch sfeertje aan boord, toch is het dankzij de moderne techniek dat we prachtige dingen kunnen waarmaken. Ik beschik over een maximum aan middelen - een podium en shows zoals op broadway - maar uiteindelijk is en blijt het onthaal van de reizigers het allerbelangrijkste punt." Niet verwonderlijk dus dat men hem op alle uren van de dag en de nacht tegen het lijf kan lopen!
    Informatie over Cunard

    De rederij heeft een naam hoog te houden op het vlak van trans-Atlantische overtochten en luxueuze cruises. Cunard is even Brits als het koningshuis, maar ging toch met het beursgenoteerde Amerikaanse Carnival Corporation als eigenaar in zee en heeft dus evengoed een breed internationaal publiek. De eigenaar, selfmade man Micky Arison, koestert mooie plannen voor zijn nieuwe aanwinst: Cunard moet op en top Brits blijven en het traditionele, stijlvolle imago wordt nog versterkt. Je zou kunnen denken dat de tijden van de trans-Atlantische overvaart allang voorbij zijn. Maar in dit luchtvaarttijdperk kennen trans-Atlantische cruises een verrassende heropleving. Het vlaggenschip van de rederij, de Queen Mary 2, staat voor talrijke superlatieven en records en is intussen al uitgegroeid tot een legende. De aloude tradities van de ‘ocean liners’ in de vorm van stijlvolle openbare ruimtes, elegant dineren en namiddagthee geserveerd door obers met witte handschoentjes blijken ook in deze mo...

    Meer details over Cunard.
    Informatie over Transatlantisch

    Eénmaal in uw leven moet je toch die legendarische en vooral klassieke overtocht van de Atlantische Oceaan hebben gemaakt, de transatlantische overtocht ! Geniet uitgebreid ten volle van het leven, alsook de enorme rust aan boord van deze varende, luxueuze schepen tijdens een transatlantische overtocht . Gedurende de transatlantische overtocht hoeft niemand zich ook maar één moment te vervelen, want geheel conform de traditionele gebruiken aan boord van een heuse oceaanliner vinden er tijdens de transatlantische overtocht vele en vele activiteiten plaats. Voor iedereen wel iets.

    Twee routes worden hier transatlantisch bevaren.

    De klassieke "Noorderlijke route" wordt gevaren door de legendarische Queen Elizabeth 2, die deze route toch wel 20 keer per jaar doet en ook als enige een echt oceaan-liner is en die deze transatlantische overtochten op regelmatige basis doet. Vertrek vanuit Southampton met een zeer spektaculaire aan...

    Meer details over Transatlantisch.
     

    Foto Album  |  Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda  |  Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  You Tube |  Waardebon